Lees voor
Zoek
Home > Westerkerk > Zondag aan de orde

8 augustus 2021

Zondag aan de orde

Voorganger op 8 augustus is dhr. Jan Minderhoud
Hij schrijft het volgende over de preek.
Op 8 augustus vervolgen wij het gebeuren in de woestijn, op weg naar het beloofde land. We lezen nu Numeri 17. Ik wil langs deze weg nog eens uitleggen hoe een preek tot stand komt, in dit geval twee preken over Numeri 16 en 17. Afgelopen jaar worstelde ik met de talloze complottheorieën (ook inzake corona), soms gekoppeld aan het populisme dat wereldwijd steeds meer terrein wint. Die ontwikkelingen vind ik zorgwekkend. In die zoektocht kwam ik Numeri 16 op het spoor. Vervolgens kruip je door zo’n Bijbelgedeelte heen. Je gaat nauwkeurig lezen wat er gebeurt in zo’n geschiedenis (close reading, tot en met het Hebreeuws toe), je leest er wat omheen, secundaire literatuur en een bijbelcommentaar en je laat het hele gebeuren zakken. Net zoals je een zaadje plant zodat het kan ontkiemen. Er komt dus in hoofd en hart een creatief proces op gang. Dat er in twee hoofdstukken zo’n 15.000 doden vallen, krijg je op de koop toe.
Daar loop je vervolgens niet omheen, want op een bepaalde manier kun je jezelf, zo blijkt hier, branden aan de hoogspanningskabel van Gods liefde en trouw. De heiligheid van God is in het geding. God kan ook als een verterend vuur zijn… Dat zal dan ook in de preek en in de liturgie een plaats moeten krijgen. Als je dan uiteindelijk de preek gaat schrijven (in dit geval werden het er twee), gaat het nog steeds wel over die complottheorieën en dat populisme, maar eigenlijk krijgt de navertellen van het Bijbelse verhaal daarbij de voorrang. Waarbij er uiteindelijk (maar niet te snel) ook lijnen naar het Nieuwe Testament worden getrokken. Alles bij elkaar dus best een zoektocht, waarbij we de verleiding weerstaan om vooral te preken over teksten waarin God ons vooral over de bol aait. Want dat laatste signaleer ik in de laatste decennia: we willen vooral een zoete lieve God die geen vlieg kwaad doet. En daarmee doen we de Bijbelse boodschap en de ernst van de kruisdood van Jezus geen recht. Wie de preken over de e-mail wil ontvangen kan mailen.

Kerkdienst bezoeken
Er zijn momenteel maximaal 80 bezoekers toegestaan. U kunt zich via het formulier aanmelden. Het aantal beschikbare plaatsen vindt u in dit overzicht.

Kerkdienst online
De dienst is via de website of YouTube te volgen. Zie het overzicht voor de links.

Collecte
U kunt via de collectepagina op deze site uw gaven geven. In de uitzending zal er een QR-code getoond worden die u kunt scannen met uw telefoon of tablet. Deze QR-code leidt u naar de collectepagina. Er zijn zoals gebruikelijk drie collectes: voor de diaconie, de kerk en de zending.

Basiscatechisatie
Er is geen basiscatechisatie.

Zegen en gebed
In deze onzekere tijden is er vaak meer behoefte aan zegen en gebed. Nu dat niet meer tijdens de kerkdienst mogelijk is kan je nog wel om persoonlijke voorbede vragen bij het team van Gebed en zegen. Dat kan via deze link
Klik daar op de relevante link: contact team Gebed en zegen.
Je kan dan ook aangeven of je graag telefonisch contact zou willen hebben.



Kerkauto
Voor vervoer naar de kerk kunt u contact opnemen met Piet van Diest, zie de relevante links op deze pagina.
Website ontwikkeling: Exitus ICT