Lees voor
Zoek

Welkom in de Oude Kerk

Als wijkgemeente rond de oude dorpskerk genieten we elke zondag het voorrecht om op deze plek samen te komen, waar al door de eeuwen heen mensen hun vreugde en zorgen brengen.
Welkom bij de gemeente van de Oude Kerk !

OPGELET ! Diensten zijn alleen ONLINE en op afwijkende tijdstippen !

Kerkdiensten

toon kalender
<april 2020>
zomadiwodovrza
2930311234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293012
3456789

Klik op de dienst om deze te beluisteren.
zo 5 apr
ma 6 apr
di 7 apr

Adresgegevens Oude Kerk



Kerkbrink 1
3851 MB Ermelo

T: 0341-551701

Plan uw route

Wat kunnen we voor u betekenen?

Als kerk staan wij voor u klaar. Heeft u hulp nodig of wilt u iets doorgeven? Gebruik dan onderstaande keuzebox.
Maak uw keuze

Activiteiten

07
APR

De kinderhoek voor zondag 5 april

Ha, kinderen van de Oude Kerk

Het is voor iedereen even wennen om op deze manier "kerk" te zijn. Maar op deze manier lukt het ook, hebben we gemerkt.

Als het goed is, hebben jullie deze week een knutselpakket ontvangen om een Palmpaasstok te maken omdat het zondag 5 april Palmpasen is. Anders kwamen jullie allemaal naar de Hoeve en maakten we met z'n allen deze mooie stokken, daarna liepen we de kerk in en zongen: "Hosanna, hosanna de Koning komt, in de naam van de God van Israël".
Tijdens de dienst van 5 april wil de dominee jullie Palmpaasstokken laten zien aan de "kerk" die thuis zit. Dus maak hem zo mooi als je kunt en stuur je foto van de Palmpaasstok en/of de kleurplaat naar Ds. Verbaan (pa@verbania.nl) of naar 06-510 450 37.

Het verhaal gaat verder waar Marjolein vorige week gebleven is.
Marjolein vertelde over de Here Jezus die bespot werd voor Hij aan het kruis ging en ook nog toen Hij al aan het kruis hing.
Ik ga nu verder met de vertelling. Ik hoop dat jullie allemaal met plezier zullen luisteren.

Alle Palmpasenfoto's staan hiernaast. Alleen de 6 eersten hebben een icoontje, maar als je doorbladert zitten ze er allemaal achter.

Het filmpje van de juf

Groeten van Anette 

De werkbladen voor zondag:

werkblad 1



werkblad 2


werkblad 3



werkblad 4



werkblad 5



werkblad 6


zondag 5 april 2020
Oude Kerk
Meer informatie

minder
15
APR

Christian Wiman: Radicaal Licht

Radicaal Licht
GEANNULEERD


Brengen dichters ons dichter bij God? Als je het de Amerikaan Christian Wiman of Willem Jan Otten vraagt, wel! Dat religie en poëzie met elkaar te maken hebben, hoeft geen betoog.
“Wanneer een gedicht iemand raakt zonder dat die persoon weet dat ik het geschreven heb, is dat voor mij het mooiste dat er is.”
Christian Wiman 


Peter Verbaan is predikant van de Oude Kerk

Voor meer info en aanmelding Wiman
woensdag 15 april 2020
Oude Kerk, De Hoeve
Meer informatie

meer
22
APR

God na Auschwitz

God na Auschwitz     

GEANNULEERD


De slachtoffers van de Holocaust in de jaren '40-'45 en hun kinderen vragen om een proces van rouwverwerking. Hoe moet een mens de catastrofe die zijn ziel heeft getroffen, verwerken?

Beatrice Jongkind is predikant van de protestantse gemeente te Harderwijk.

Meer informatie en aanmelden via Jongkind
woensdag 22 april 2020
Immanuelkerk
Meer informatie

meer

Laatste nieuws

Oude Kerk

Nieuws van rondom de Oude Kerk

27 maart 2020  |  Voor de zondagen 5, 12 en 19 april

Kerkzijn – in tijden van corona
Wat een ontwrichtende impact heeft dat voor ons onzichtbare virus in onze wereld. Werkelijk op alle terreinen en in ieders leven speelt het ons parten – als het al niet onze directe gezondheid bepaalt, dan wel onze vrijheid. Ook voor ons als kerk grijpt het diep in.
Natuurlijk zijn we blij dat we al de mogelijkheid hadden – en nog niet eens zo lang en met dank aan de inzet van een trouw beamteam – om wekelijks beeld te krijgen, maar nu helemaal. En heeft u al de website bekeken? Daarop is nu meer te vinden dan voorheen. Zo hebben we een 'spiritueel kladblok' ingericht waarop u gebeden, gebedsintenties en gedichten kunt delen die u hebben geholpen en misschien anderen kunnen helpen. En u vindt er de tekeningen en inzendingen van gemeenteleden naar aanleiding van het verzoek om een 'hart' te maken. Kinderen die verplicht thuis werken – petje af voor die ouders die ook eens juf of meester moeten zijn – krijgen al van alles digitaal aangereikt – maar daar is ook een pagina voor hen.
En nu begrijp ik ook – lang niet iedereen kan de kerkdienst gemakkelijk vinden op internet, en niet iedereen kan op een website kijken. Je hebt als oudere soms al het idee, zo zei iemand, dat je er niet meer toe doet, en nu moet je soms nog meer missen – maar gelukkig blijft er ook een heleboel wel: het kerkblad blijft, net als de krant, wel komen. De tv houdt ons goed op de hoogte, en deze crisis haalt sowieso veel creativiteit en medemenselijkheid naar boven. Dat we daar toch altijd eerst een crisis voor nodig hebben – we lijken het volk Israël wel....
In verband met de Coronacrisis zullen de komende tijd alle diensten alleen online zijn, maar gelukkig ook de passiestonden. De diensten kunt u vinden op www.hervormd-ermelo.nl. U kiest dan voor wijkgemeenten en daarna voor Oude Kerk. Rechtsonder op de pagina kunt u dan de dienst die u wilt beluisteren kiezen.

Geen Avondmaal
Ook hebben we besloten geen Avondmaal te vieren – terwijl dat, juist in onze wijkgemeente op Goede Vrijdag, een kostbare traditie is. Het is ook de enige keer dat het in de Oude Kerk zittend gebeurt. We hebben na ampel beraad – er is ook in verschillende kranten en op sites over geschreven – gemeend er niet toe over te gaan om in de kerk gedrieën dat wel te vieren en u uit te nodigen, alleen of met elkaar, dat thuis te doen. Enerzijds omdat we niet streng genoeg kunnen zijn om mee te werken het virus ver te houden, maar ook omdat juist dat versnipperde, niet gemeenschappelijke ervan, het avondmaal onwaardig lijkt. Al zullen andere kerken misschien andere afwegingen maken.
Enkele argumenten die de doorslag gaven zijn:
1. We denken dat lang niet iedereen thuis met brood en wijn zal klaarzitten. Al is daar niets tegen, dan is het nog niet hetzelfde.
2. Het avondmaal overslaan getuigt van de nood – waarvan we dagelijks doordrongen worden met beelden uit Italië, Spanje, de VS. In tijd van vervolgingen werd het avondmaal ook overgeslagen: nood breekt wet.
3. het is gemeenschapsmaal en dat karakter gaat ten enen male verloren.
4. Ook op deze manier – juist in het ontbreken van het zichtbare teken van brood en wijn dit jaar – beseffen we dat Christus alleen die weg van het offer voor ons is gegaan.

Collectes
Zolang de kerkdiensten alleen online zijn te beluisteren kunt u uw bijdrage aan de collectes alleen via een overboeking naar de bankrekeningen van de Hervormde Kerk overmaken. Deze bankrekeningen kunt vinden op de website. Houdt u er rekening mee dat de bank per storting 10 cent aan kosten berekent aan de kerk. Alvast bedankt voor uw bijdrage.

Kostersdienst
Alle kostersdiensten worden de komende periode door Fennie Wouda verricht

Schriftlezing
De lectoren leveren hun bijdrage aan de onlinediensten. Op 5 april is dat Leny van Aalst.
Op 12 april verzorgt Carla Meiling de schriftlezingen en op 19 april is Corry Kammeraat lector.

Hulpdienst Oude Kerk
Voor al uw hulpvragen kunt u terecht bij onze hulpdienst. Bel of e-mail gerust!
Diaken Ida van Dam tel.55.89.34, e-mail dambos@planet.nl of
Joke van den Berg tel. 0577 - 84.25.46.44, e-mail: jokeathomenew@xsyoumail.nl .

Bezoekdienst/verjaardagsfonds
Vanwege het heersende corona-virus is het helaas niet mogelijk om bezoekjes af te leggen.
Wij zullen, indien mogelijk, de enveloppen bezorgen of eventueel telefonisch contact hebben. Wees voorzichtig. We zien uit naar betere tijden. Ria van Herk

Uit de gemeente
Terwijl wij worden opgeschrikt door misschien bekende mensen die op IC-liggen vanwege corona, en het respect voor hen die in zorgberoepen alsmaar groter wordt – en we alleen maar kunnen hopen dat ze niet uitgeput raken – gaan ondertussen soms andere behandelingen door.
mw. Ada Bilder-Foppen verblijft in de Klimop
mw. Bea de Vries-Makaske is geopereerd in het Anthonie van Leeuwenhoek ziekenhuis in Amsterdam en inmiddels thuis.

Ik neem een gebed op dat u ook vindt op ons 'spirituele kladblok', en afkomstig is van de Nederlandse bisschoppen:

Voor alle zieken,
God, toevlucht in onze nood,
kracht in onze vertwijfeling en angst,
vertroosting in ziekte en lijden.
Wees ons, uw volk, nabij en genadig
nu wij allen de gevolgen ondervinden
van het uitgebroken corona-virus.
Wees een Beschermer voor hen
die dit virus hebben opgelopen,
Wij bidden voor hen om hoop en genezing.
Wij bidden voor hen die aan de gevolgen van dit virus
zijn overleden, dat zij bij U geborgen mogen zijn.
Wij bidden voor allen die werkzaam zijn
in de gezondheidszorg en het openbaar bestuur,
dat zij uw nabijheid en zegen mogen ervaren in hun werk
ten dienste van heel de samenleving.
Doe ons beseffen hoe groot uw liefde is voor ieder van ons
en dat Gij met ons zijt nu wij de kwetsbaarheid van ons
bestaan ervaren.
Versterk ons geloof en onze hoop
zodat wij ons altijd zonder aarzelen overgeven
aan uw vaderlijke voorzienigheid.
Door Christus onze Heer.
Amen.

Ten slotte
Niet wijzen: dat krijgen we als kind al mee. Als je wijst, kan de aangewezene gaan denken dat je over hem of haar praat. En dat is onbeleefd – al zullen mensen het praten over anderen daarmee niet laten! Daarom zeggen we ook wel: als je met één vinger wijst, wijzen er drie vingers naar jezelf terug.

Zie, het Lam
Van Johannes de Doper staat strikt genomen niet in de bijbel dat hij met zijn vinger wijst op Jezus. Maar je kunt je bijna niet voorstellen dat hij dat niet deed, wanneer je Joh. 1:29-30 leest: “De volgende dag zag hij Jezus naar zich toe komen, en hij zei: 'Daar is het Lam van God, dat de zonde van de wereld wegneemt'.” En ook in Joh 3:30 lezen we het niet met zoveel woorden, maar denk je wel in die richting: “Hij moet groter worden en ik kleiner”.
In de schilderkunst en in glas-in-lood ramen is daarmee wel veelvuldig gewerkt: Johannes de Doper is de figuur die met de vinger wijst. Zo is het allerlaatste schilderij dat Leonardo da Vinci maakte een afbeelding van Johannes die wijst, maar dan naar de hemel. Maar het meest beroemde schilderij van de wijzende Johannes de Doper is toch wel het schilderij dat hieronder is afgedrukt: het Isenheimeraltaar van Matthias Grünewald (1470-1528). Wie goed kijkt, ziet dat de wijsvinger van Johannes – de figuur voor de kijker rechts van het kruis – opvallend lang is!


















De blik van een schilder

Ik laat eerst een schilder aan het woord over dit kunstwerk. Of misschien moet ik zeggen, een schrijver die in de huid van een schilder is gekropen. In de onlang gelauwerde roman van Oek de Jong Zwarte Schuur – dat we zouden lezen voor de literatuurkring, maar ook die samenkomst kan geen doorgang vinden – gaat hoofdpersoon én schilder Maris uitgebreid in op dit altaarstuk dat te zien is in het stadje Colmar in de Elzas. Met een kijker beziet hij het schilderij in close-up.
De schilder volgt met zijn ogen Grünewalds penseel, van de streekjes wit die het licht op de doornenkroon suggereerden, tot de dunne streekjes waarmee hij de roodblonde baard had opgezet. De dwarsbalk van het kruis, doorbuigend, is met een bijl ontschorst. Je zou haast kunnen vaststellen welke houtsoort was gebruikt, Er school een soort devotie, een vorm van aanbidding, in de aandacht en nauwgezetheid waarmee elk detail van de marteling was geschilderd, zo constateert hij over het werk van zijn collega.
Maris vraagt zich vervolgens af hoeveel tijd Grünewald nodig had gehad om de Gekruisigde te schilderen. Hij had er waarschijnlijk weken over gedaan. Hij had zich over de nodige weerzin heen moeten zetten om zoveel verminking te kunnen schilderen. Hij had een gestorvene of bijna gestorvene geschilderd, centimeter na centimeter, detail na detail. Vervolgens luistert de schilder mee met een jonge welbespraakte priester die een groep ouderen bij het schilderij een toelichting geeft. En wordt geraakt door het verhaal achter het schilderij.

Antoniusvuur
Wat is dat dan voor verhaal? De opdracht zou zijn gekomen vanuit het klooster Isenheim, de orde van de Antonieten. Deze orde was een orde van hospitalen, die een netwerk hadden over heel Europa. Zieken werden in de Middeleeuwen de stad uit gezet als besmettelijk. (De parallellen met het coronavirus zijn dezer dagen met handen te tasten!) In de late Middeleeuwen leden veel mensen aan de ziekte 'Antoniusvuur' – we zeggen vandaag ergotisme. De ziekte wordt veroorzaakt door het eten van met moederkoorn besmet graan, met name rogge. De gifstoffen in het moederkoorn, alcaloïden zoals ergotamine, veroorzaken krampen en samentrekkingen van de bloedbaan. Vingers en tenen kunnen hierdoor geleidelijk afsterven, waardoor de patiënt uiteindelijk sterk verminkt raakt en het voelde alsof het vuur hem van binnenuit opvrat. Ook veroorzaken de gifstoffen hallucinaties en uiteindelijk krankzinnigheid. De ziekte werd wel Sint-Antoniusvuur genoemd, omdat de heilige abt Antonius werd ingeroepen ter bescherming tegen deze ziekte; hij werd daarom ook wel afgebeeld met vuur aan zijn voeten en de heilige Antonius van Padua zou aan de ziekte gestorven zijn. Er wordt verondersteld dat de mismaakte mensen die onder meer door Jeroen Bosch en Matthias Grünewald werden afgebeeld, slachtoffers van deze ziekte waren. Tegelijk bracht het schilderij ook de geïsoleerde zieken veel – wat zullen velen, zich, met hun geteisterde lichaam, hebben opgetrokken aan deze afbeelding van de Gekruisigde: de wonden, de doornen, de in pijnkramp vertrokken (te grote) voeten die dropen van bloed... - en dan te weten dat het (laatste) sacrament, lichaam en bloed van Christus, deze geïsoleerden niet werd onthouden....

Studeerkamer
Van de 20ste eeuwse kerkvader Karl Barth is bekend geworden dat hij een afbeelding van dit Isenheimer altaarstuk op zijn studeerkamer had hangen. Maar liefst éénenvijftig keer refereert hij eraan in zijn theologische werken – preken, brieven, lezingen, boeken; éénendertig keer vermeldt hij daarbij expliciet Johannes de Doper en vooral diens vinger. Vandaar dat vrijwel alle theologen dit schilderij kennen.
Er wordt verteld dat wanneer iemand Karl Barth bezocht om te praten over zijn theologie, en hij werd ontvangen in de studeerkamer, dat hij dan steevast wees op de afbeelding van Grünewalds schilderij en dan plachtte te zeggen: ik wil die vinger zijn! Maar laten we niet vergeten dat Barth ook wist dat een altaarstuk niet uit één maar uit meer schilderijen bestaat. In gesloten toestand toont het altaar het tafereel van de kruisiging. Op het voetstuk is de graflegging te zien. Op de vleugels aan weerszijden zijn voorstellingen van de heilige Sebastiaan en de heilige Antonius. Middels de opening van het eerste paneel van het altaarstuk wordt het geboortetafereel zichtbaar, met o.a. Maria en musicerende engelen. Het vleugelpaneel links toont de engel Gabriël bij Maria, het paneel rechts de opstanding van Christus. Als het tweede middenpaneel wordt geopend, komt een houtsnijwerk van Christus met de apostelen naar voren.
Karl Barth geeft in zijn beschrijving in KD I,2 aan dat al deze panelen van Grünewalds altaarstuk perspectieven openen op het geheim van de christologie, zonder dat ze het hoe en wat ervan prijsgeven. Of is dat juist de hoogste vorm van geloven: in de wisselende omstandigheden van het leven steeds proberen een vingerwijzing te zijn naar Christus?

PAV




27 maart 2020

minder
Oude Kerk

Gebeden van kerkgangers / spiritueel kladblok

26 maart 2020  |  In deze tijd van coronacrisis zoeken we als Oude Kerk naar woorden die helpen om te (blijven) geloven, hopen en liefhebben. Tegelijk spreken we onze nood en zorg uit voor Gods aangezicht. Helaas kunnen we in deze periode niet in de kerk samenkomen. Daarom vindt u - naast de on-line kerkdienst op zondagmorgen - hier een 'digitaal gebedenboek' of een 'spiritueel kladblok'. Daarop kunt u woorden kwijt die u misschien hebben geholpen en anderen kunnen helpen om te bidden, om taal te geven aan wat zo moeilijk uit te drukken is. Uw bijdrage is welkom....  PV

U kunt uw gebed ook opgeven via webmaster.ok@hervormd-ermelo.nl
Dat zal dan op de pagina: Gebeden voor kerkgangers worden opgenomen.


GOD ZAL ZORGEN
Als het coronavirus dreigt.....

Je jubelt: God zal voor mij zorgen
wanneer ik hulp van Hem verwacht!
Toch kun je bang zijn, bang voor morgen:
één lange, eindeloze nacht.
Geloof wat vast en zeke is:
licht overwint de duisternis!

Je dacht dat God zijn schapen leidde,
het hele leven één goot feest,
tot aan de einder groene weiden -
maar dan: een wond die niet geneest!
Al zal de Herder bij je zijn,
soms ga je door een diep ravijn.

Je meende: Christuis is zo machtig,
één woord - het onweer zwijgt al stil.
Je dacht: mijn Vader is almachtig,
de wind gaat liggen als Hij wil.
Maar dan opnieuw: een donderslag,
chaos die niemand eerder zag.

Je fluistert toch dat God zal zorgen
ook als geen zon je tegenlacht?
Houd dat dan vast, want Hij zal morgen
doen wat geen mens meer had verwacht:
dan zal de aarde hemel zijn,
dan zal het eeuwig Pasen zijn !

André F. Troost
melodie: Wie maa de goede God laat zorgen


Vragenderwijs

Ik vroeg het aan de vogels
         de vogels waren niet thuis

ik vroeg het aan de bomen
         hooghartige bomen

ik vroeg het aan het water
         waarom zeggen ze niets
         het water gaf geen antwoord

als zelfs het water geen antwoord geeft
hoewel het zoveel tongen heeft
wat is er dan

         wat is er dan
er is alleen een visserman

die draagt het water
onder zijn voeten
die draagt een boom
op zijn rug
die draagt op zijn hoofd een vogel.

Guillame van der Graft (1920-2010) pseudoniem van Willem Barnard


Gebed in de nacht


God,
Uw handen begrijp ik niet,
maar ik heb in Uw hart gezien,
dat is genoeg, dat is Jezus
Die in de hof heeft geschreid
Die aan het kruis heeft geleden.
Vader Die in de hemel zijt,
Híj is het; Hij is onze vrede.
                    Jaap Zijlstra (1933-2015)


OEFENING VAN HOOP.
Ik wil mij steeds weer oefenen in hoop.
Ik hoop dat ik in mensen het goede kan zien.
Ik hoop dat ik in deze tijd
tekenen van hoop kan zien.
Ik hoop dat ik niet door wanhoop
overspoeld zal worden.

Ik wil mij steeds weer oefenen in hoop.
Ik hoop dat ik mensen kan aanmoedigen
en verwarmen.
Ik hoop dat ik anderen niet af zal breken
met mijn woorden.
Ik hoop dat ik mild en terughoudend blijf
in mijn oordeel.

Ik wil mij steeds weer oefenen in hoop.
Ik hoop dat ik open kan blijven staan voor anderen.
Ik hoop dat ik kan luisteren
naar het innerlijk van de mens.
Ik hoop dat er iemand is die mij altijd weer steunt.

Ik wil mij steeds weer oefenen in hoop.
Ik wil leven uit vertrouwen en liefde.
Ik wil doorgeven wat opbouwend en hoopgevend is.
Ik hoop op mensen die samen met mij leven
vanuit de goede hoop.

Marinus van den Berg.


Coronagebed van de Nederlandse bisschoppen

God, toevlucht in onze nood,
kracht in onze vertwijfeling en angst,
vertroosting in ziekte en lijden.
Wees ons, uw volk, nabij en genadig
nu wij allen de gevolgen ondervinden
van het uitgebroken corona-virus.
Wees een Beschermer voor hen
die dit virus hebben opgelopen,
Wij bidden voor hen om hoop en genezing.
Wij bidden voor hen die aan de gevolgen van dit virus
zijn overleden, dat zij bij U geborgen mogen zijn.
Wij bidden voor allen die werkzaam zijn
in de gezondheidszorg en het openbaar bestuur,
dat zij uw nabijheid en zegen mogen ervaren in hun werk
ten dienste van heel de samenleving.
Doe ons beseffen hoe groot uw liefde is voor ieder van ons
en dat Gij met ons zijt nu wij de kwetsbaarheid van ons
bestaan ervaren.
Versterk ons geloof en onze hoop
zodat wij ons altijd zonder aarzelen overgeven
aan uw vaderlijke voorzienigheid.
Door Christus onze Heer.
Amen.


Heer, als ons geloof wankelt
en uw liefde voor ons ver weg lijkt,
wanneer de situatie ons verwart
en moedeloosheid ons aangrijpt,
zult Gij, onze Vader, ons toch helpen.

Heer, U bent de kracht der zwakken,
de troost voor wanhopigen,
de toevlucht voor kinderen
op ieder moment.
U bent ons enig licht in de duisternis,
U bent het leven voor hen die gestorven zijn.
Geef ons uw vrede,
geef ons rust en vertrouwen.
Heer, blijf bij ons,
AMEN


Onze lieve Vader
U bent God,
van voor de wereld ontstond,
U blijft God,
wanneer zij er niet meer is.
Omgeef ons in deze korte tijd van leven
met uw liefde
en verdrijf alle angst en vrees.
Sterk ons in het geloof
dat zin en voleinding van de wereld
rusten in uw wil.
Door Jezus Christus, onze Heer.
Amen(ge)dicht

(ge)dicht
we sluiten bedrijven
en cancelen festijnen,
de niezer moet blijven
uit bussen en treinen

de ballenbak dicht
en de beurzen in 't rood,
een hoest die ontwricht
in de angst voor de dood

geen zakdoeken maar
ellenbogen vol snot,
zo gaandeweg valt heel
het land in het slot

dus blijf lekker thuis
en ga nu niet op tilt,
in je veilige huis
kun je doen wat je wilt

sla dat boek weer 'ns open
lees de krant uitgebreid
laat de badkuip vollopen
neem voor alles de tijd

plan een secret escape
naar onbesmet'lijke plekken
met tassen vol zeep,
laat dat virus verrekken!

hou het hoofd koel -wat heet!-
en je handen brandschoon
en voor je het weet
is alles weer doodgewoon.

Nynke Geertsma
Oud-stadsdichter van Amersfoort


Qualitaine
Als de beelden op tv de wereld
om je heen doen schokken
Als je volle werkagenda
plotseling wordt leeg getrokken

Als de dagelijkse dingen
niet meer kunnen of niet mogen
Als de hamsterende mens
al graaiend raddraait voor je ogen

Als je afstand moet gaan houden
en sociaal contact ontbeert
Als je koortsig of verkouden
op je zolder bivakkeert

Maak er dan het beste van,
geef zonder schroom en zonder gêne,
aan jezelf zolang het kan
een beetje extra 'qualitaine'.

Nynke Geertsma
Oud-stadsdichter van Amersfoort




26 maart 2020

meer
Oude Kerk

Het wijknieuws van 16 maart 2020

16 maart 2020  |  Het wijknieuws van 16 maart 2020
(voor de zondagen 22 en 29 maart)

Wat een bijzondere situatie! Plotseling, om begrijpelijke redenen wel te verstaan, wordt het hart uit de christelijke gemeente gesneden: de zondagse eredienst! Drie weken geen kerkdiensten, als gemeente màg je niet samenkomen. En dat terwijl we onderweg zijn naar Pasen, het hoofdfeest van de kerk van Christus!
We hebben nog even gedacht om iedere zondag slechts 99 schapen in de kooi te laten samenkomen, maar de gelijkenis van de Heer om die 99 te laten en naar dat ene schaap op zoek te gaan heeft ons doen besluiten ook daarvan af te zien.
We bezinnen ons op dit moment van schrijven – vrijdagmorgen 13 maart 10.30u – nog op streammogelijkheden. IJs en weder – of moet je schrijven RIVM en Corona – dienende is deze kopij opgemaakt. Een aantal zaken komen in dit wijknieuws te vervallen....andere zaken nemen we op en eventueel zal de website u daarover tussentijds informeren. Als collegae staan we onderling in nauw – lees: goed – contact en stemmen we zaken nader af.

Hulpdienst Oude Kerk
Voor al uw hulpvragen kunt u terecht bij onze hulpdienst. Bel of e-mail gerust!
Diaken Ida van Dam tel.55.89.34, e-mail dambos@planet.nl of Joke van den Berg
tel. 0577 - 84.25.46.44, e-mail: jokeathomenew@xsyoumail.nl .

Geen Hoevemaaltijd
Besloten is de Hoevemaaltijd van 27 maart te laten vervallen. In gedachten weten we ons met elkaar verbonden – vrijdagmiddag 15 mei hopen we dat die weer doorgang kan/mag vinden.

Gift
Ontvangen via ouderlinge mw M. Roukema € 25,- en € 10,- en via ds. Verbaan € 100,- (vijftig voor Hoeve, vijftig voor nw diakonaal jongerenproject). Hartelijk dank!

Meeleven met elkaar
• Dhr. G. Jansen vertoeft in het hospice. Bezoek kan hij niet meer ontvangen.
• Dhr. A. Werrie is na opnieuw een behandeling huiswaarts gekeerd.
• Mw. M.J. vd Weerdt is onfortuinlijk gevallen en oefent geduld bij het herstel.
• Mw. A. Bilder-Foppen is opgenomen in het St. Jansdal.

Wat is gezondheidszorg plotseling een grote verantwoordelijkheid – individueel en als samenleving. Kostbaar om te weten hoevel mensen zich daarvoor inzetten, risico's trotseren en gewoon goed hun werk (blijven) doen. Terwijl er ook allerlei mensen niet door corona, maar heel andere ziekten en beperkingen worden geplaagd. Voor allen dit woord van de Heer uit Mat 6/Luk 12: Daarom zeg Ik u: Weest niet bezorgd over uw leven, wat gij zult eten [of drinken], of over uw lichaam, waarmede gij het zult kleden. Is het leven niet meer dan het voedsel en het lichaam meer dan de kleding?...Wie van u kan door bezorgd te zijn een el aan zijn lengte toevoegen? Indien gij dan zelfs het geringste niet kunt, wat zult gij u bezorgd maken om het overige? Zoekt niet wat gij eten of drinken zult en wees niet verontrust, want naar al deze dingen gaat het zoeken van de volkeren der wereld uit. Doch uw Vader weet dat gij deze dingen behoeft. Maar zoekt zijn Koninkrijk, en die zingen zullen u bovendien geschonken worden.

Jubileum
De familie S. Schaftenaar-van der Baan is op donderdag 26 maart een halve eeuw elkaar hulp en tegenover. We feliciteren de familie vanaf deze plaats, wensen hen een fijne vierdag toe met allen die bij hen horen en voor de toekomst Gods zegen.

Tenslotte
Het rondwaren van het coronavirus en het begrip pandemie leverde allerlei zinspelingen en verwijzingen op naar de tijd van de pest, die van de 14 tot de 19de eeuw veelvuldig voorkwam.
In zijn beroemdste roman ”De pest” (1947) laat schrijver Camus de gelovige priester Paneloux zij aan zij met de ongelovige arts Rieux strijden tegen de pest in de Algerijnse stad Oran. Hij laat daarin zien hoe mens de dingen moet nemen zoals ze zijn, onontkoombaar en per definitie zinloos, al is het verzet ertegen niet zinloos. Liefdevol schrijft hij over het sterven, ook van kinderen.
Die ziekte en de ongelijke strijd doet de dokter en de priester aan alles – ja ook aan God – twijfelen. Dat past ook bij de existentialistische schrijver Camus. Camus’ bewogenheid met het leed in de wereld en zijn voortdurende worsteling met christelijke thema’s wekten bij sommigen de hoop dat hij christen zou worden. Dat gebeurde niet. Camus was atheïst, maar niet omdat hij niet in God kon geloven. Hij wilde het niet, omdat hij het oneerlijk vond, zo heeft de theoloog Frits de Lange eens opgemerkt. Hij kende het christendom eigenlijk alleen als een vorm van ontsnapping, een vlucht uit de menselijke conditie. Wie eerlijk wil leven, moet zonder illusies willen leven, meende Camus.
Hij zei daarover:„Ik geloof niet aan God én ik ben geen atheïst.” Camus beschrijft de mens met zijn hoop en lijden in een keiharde wereld zonder aanknopingspunten voor een bovenaards geluk. Is het leven absurd?
Van de kerkvader Tertullianus is de uitspraak „Ik geloof omdat het absurd is” (credo quia absurdum est). De verlossing in Jezus Christus staat eigenlijk haaks op de menselijke rede. 'Wat geen oor heeft gehoord, wat geen oog heeft gezien, wat in geen mensenhart is opgekomen'. Het werk van Camus verwoordt het levensgevoel van de moderne mens scherp. Hij maakt expliciet wat voor velen een stilzwijgende vooronderstelling is. Camus heeft ook eens gezegd: „De absurde mens is het tegendeel van de verzoende mens.” Misschien zei hij daarmee wel een waar woord. Zonder het leven uit de verzoening, zonder Christus, leeft de mens in hetzelfde lege absurde universum als Camus.....
Met een hartelijke groet,
PAV


16 maart 2020

meer
Website ontwikkeling: Exitus ICT