Home > Westerkerk > Scipio app

Scipio app

Ze bestaan al enige tijd: apps voor kerken en gemeenteleden. Binnen Hervormd Ermelo ontstond in een aantal wijken min of meer tegelijk de vraag of het gebruik van een app toegevoegde waarde heeft voor ons. Een werkgroep bestaande uit een aantal kerkenraadsleden uit alle wijken is hier mee aan de slag gegaan. Gezamenlijk is gekozen voor de Scipio app. Zie scipio-app.nl voor informatie over deze app.

Na een succesvolle pilot in de Westerkerk heeft de kerkenraad in januari 2023 besloten dat we de Scipio-app blijven gebruiken..

Je kunt de Scipio app downloaden in de app store.

De app is gekoppeld aan het administratiepakket van de Hervormde gemeente. De app en de gegevens in de app zijn toegankelijk voor leden. Om een account aan te kunnen maken, moet je e-mailadres bekend zijn in de administratie van het kerkelijk bureau.

De app is ook te gebruiken door gasten; de functionaliteit is echter beperkt. Zo zijn de collectemodule en agenda beschikbaar voor gasten, maar de ledenlijst is dat niet. Gasten zijn in deze context mensen administratief geen lid zijn van de Westerkerk. Ook degenen die wel lid zijn maar van wie geen e-mailadres bekend is in de administratie kunnen als gast gebruik maken van de app.

Mogelijkheden
De app heeft diverse mogelijkheden. Een aantal hiervan zijn:
  • Nieuws: vergelijkbaar met de nieuwsberichten op de website.
  • Collecteren: koop een tegoed en gebruik dat om wekelijks digitaal te geven aan de collectes. Het is een digitale variant van de collectemunten.
  • Groepen: maak en beheer zelf groepen, bijvoorbeeld voor je kring.
  • Agenda: bekijk informatie over de aankomende kerkdienst of welke activiteiten er de komende tijd zijn.
  • Deel documenten en foto's.
Privacy
De app biedt de mogelijkheid in te stellen welke leden je gegevens mogen zien. Bij het aanmaken van je account kun je dit instellen, maar het is later altijd aan te passen. Er zijn meerdere niveaus: zichtbaar voor iedereen die in de app zit, zichtbaar voor groepen waar je lid van bent of voor specifieke groepen, en onzichtbaar voor iedereen. Ook kun je aangeven welke gegevens men mag zien.

Als je instelt dat je gegevens zichtbaar zijn, is dat uitsluitend voor gemeenteleden die zich in de app geregistreerd hebben. Buitenstaanders (gemeenteleden zonder account of mensen die geen lid zijn van onze kerk) kunnen de gegevens nooit zien.

Een veelgehoorde vraag is of dit van de AVG wel mag. Ja, de app voldoet aan de wettelijke afspraken rond privacy. Meer informatie hierover vind je op scipio-app.nl/avg-en-privacy.

Collectes
In de app zijn de drie collectes beschikbaar: voor de diaconie, voor de kerk en voor de zending. Deze komen overeen met respectievelijk de eerste collectezak, de tweede collectezak en de zendingsbussen bij de uitgang.

Een gift geven voor de collecte gebeurt uit een saldo. In de app kunt u een saldo laden. Het gekozen bedrag wordt via iDEAL van uw rekening afgeboekt. Op deze manier is de gift (onder voorwaarden) fiscaal aftrekbaar. Aan een iDEAL-betaling zijn transactiekosten (€0,35) verbonden. Deze kosten zijn voor de kerk.

De collectes voor een zondag zijn in de app beschikbaar vanaf de zaterdag voor de betreffende zondag tot en met vrijdag.

Roepnaam
Ziet u in uw profiel niet uw roepnaam staan, maar de eerste voornaam van uw doopnamen? Dan is uw roepnaam niet bekend in de administratie. Het kerkelijk bureau kan dit voor u aanpassen. Of maak gebruik van het formulier.

Onjuiste of ontbrekende gegevens
Bevat uw profiel onjuiste gegevens? Of ontbreken er gegevens? Neem hiervoor contact op met het kerkelijk bureau. Alleen het kerkelijk bureau kan wijzigingen in de administratie aanbrengen. U kunt de wijzigingen ook invullen in het formulier; dan zorgt de Scipio-redactie dat de gegevens bij het kerkelijk bureau komen.

Vragen en antwoorden
Zie de pagina vragen en antwoorden. Vind je het antwoord op je vraag niet, neem dan contact op met de app-beheerders via app.wk@hervormd-ermelo.nl.

(Laatste update: 9-12-2023)