Home > Westerkerk > Gastpredikanten

Algemene informatie voor

Gastpredikanten

Op deze pagina vindt u informatie voor gastpredikanten die voorgaan in de Westerkerk: informatie over onze wijkgemeente, de gang van zaken in onze eredienst en de contactpersonen.
Ook kunt u hier de standaard orde van dienst downloaden. Wij verzoeken u deze ingevuld uiterlijk op de maandag voorafgaand aan de dienst per e-mail te sturen naar onze dienstencoördinator.

Coronamaatregelen
De meeste coronamaatregelen zijn komen te vervallen: er is geen beperking meer t.a.v. het aantal bezoekers of het zingen. De collecte vindt nog wel plaats bij de uitgang, na afloop van de dienst. Zie de pagina over de coronamaatregelen voor actuele informatie.

Tijd en plaats
De kerkdiensten vinden iedere zondagochtend plaats in de Westerkerk, Oude Nijkerkerweg 4. Alle ochtenddiensten beginnen om 9.30 uur (april tot en met oktober) of 10 uur (november tot en met maart). Voor de actuele tijd zie de kalender.

Karakter van de gemeente
Kort samengevat is onze gemeente te omschrijven als confessioneel met een evangelische inslag. In de dienst komt dit tot uiting in zowel traditionele als eigentijdse vormen en liederen. We zingen uit verschillende bundels en gebruiken de Nieuwe Bijbelvertaling 2021 (NBV21).

Liedkeuze en muzikale begeleiding
De muzikale begeleiding gebeurt door orgel en wisselend samengestelde muziekgroepen. De liederen uit het liedboek zullen voornamelijk door het orgel begeleid worden. Wij gaan uit van het Liedboek- zingen en bidden in huis en kerk (het ‘Nieuwe Liedboek’ uit 2013). Maakt u gebruik van het Liedboek voor de Kerken 1973, geef dit dan in de orde van dienst aan.

De muziekgroep heeft een bestaande repertoirelijst. Deze lijst is samengesteld uit liederen die zowel bij de gemeente als bij de muzikanten bekend zijn. Naast een aantal (3 á 4) liedboekliederen is het de bedoeling dat u ook 3 á 4 liederen uit deze lijst een plek geeft in de orde van dienst. Gebruikelijk is dat het aanvangslied door het orgel gespeeld wordt, en het aanbiddingsblok door het muziekteam.
Het is altijd mogelijk om met de muziekcoördinator contact op te nemen als u andere liederen in uw liturgie wilt dan dat op de lijst staat. Of als u andere vragen heeft.

Beeld en geluid
In de Westerkerk maken we gebruik van schermen om onder meer de te zingen liederen en de schriftlezing te tonen. Beeldmateriaal tonen tijdens de preek of een luisterlied vertonen tijdens de dienst behoort uiteraard ook tot de mogelijkheden. Het beamteam kan dit voor u verzorgen. Wilt u hier gebruik van maken, stuur dan uw materiaal een week voor de dienst naar het Beamteam. Zie ook de website voor meer informatie.
We beschikken over een HDMI-aansluiting op de liturgische tafel. Als u een eigen laptop meeneemt voor bijvoorbeeld een presentatie tijdens de preek, dan kunt u hier gebruik van maken.

Videoregistratie en uitzending
In de Westerkerk maken we gebruik van videoregistratie. De beelden zijn beschikbaar voor abonnees van de kerkomroep en via internet (website en YouTube). De bewaartermijn van de beelden is drie maanden. Als voorganger komt u uiteraard in beeld.

Indeling orde van dienst
De gebruikelijke orde van dienst in de Westerkerk is ingedeeld in vijf blokken.
  • Naderen tot God: Mededelingen, votum en groet, zingen van enkele aanbiddingsliederen.
  • Kindermoment. De leiding van de kindernevendienst verzorgt het kindermoment en kiest een kinderlied (zie kinderliederen 2024).
  • Dienst van het Woord
  • Toewijden. Moment van bezinning na de verkondiging, voorbeden.
  • Wegzending
Verzoek per e-mail voor orde van dienst
Behalve deze brief ontvangt u ongeveer zes dagen voor de dienst een e-mail van Hervormd Ermelo met het verzoek om door middel van de in de e-mail vermelde link de orde van dienst in te voeren. Dit is niet strikt noodzakelijk maar wel gewenst: via dit formulier wordt de orde van dienst gepubliceerd op de website ten behoeve van de kerkomroep. Het blijft echter noodzakelijk om de orde van dienst naar de dienstencoördinator te sturen.

Bloemengroet vanuit de gemeente
Na iedere dienst zal er een bos bloemen bezorgd worden bij één van de gemeenteleden. Als (gast)predikant vragen we u een paar woorden op een kaartje te schrijven.

Ontmoeting na de dienst

Na iedere ochtenddienst is er gelegenheid elkaar te ontmoeten en koffie. thee of limonade te drinken in De Vleugel naast de Westerkerk.

(Gewijzigd op 25-1-2024)