Home > Westerkerk > Verbouwing Westerkerk De Vleugel mei 2022

Verbouwing Westerkerk

De Vleugel mei 2022

Over De Vleugel in aanbouw...
De aannemer is inmiddels aan de slag met de bouw van De Vleugel. Tijd om even bij te praten over enkele zaken.

Keuken en berging
In overleg met professionals en ervaringsdeskundigen uit onze gemeente en De Parasol is de plek van de keuken en de berging definitief bepaald. In de bijgevoegde tekening zijn deze ruimten gewisseld van plaats. Hiermee werden twee problemen opgelost. De ruimte voor de uitserveerbalie bleek in een twee meter brede gang te krap. Het geeft opstopping in de gang waardoor de grote zaal niet goed bereikbaar is. Het tweede punt is de smalle werkruimte in de keuken. Als je met twee personen tegelijk aan het werk bent, sta je al gauw rug aan rug. Lichaamscontact en voortdurend vragen of je even mag passeren is vervelend en onwerkbaar. Op de nieuwe plaats kan de keuken iets breder worden gemaakt en is er meer ruimte bij de balie. Tegelijkertijd is de vergaderkamer tegenover de keuken een open ruimte geworden. Voordeel hiervan is de flexibiliteit. Bij drukte is er ruimte in de hal en in een normaal aanbod van mensen kan de ruimte, ingericht met een gezellig zitje of een kleine stamtafel, prima worden gebruikt voor ontmoeting en gesprek. De open sfeer geeft een levendiger beeld dan gesloten wanden en deuren.

Toiletgroep
De gang bij de toiletten wordt verbreed naar twee meter en de toiletten worden aangepast. De aannemer voert dit werk gefaseerd uit, zodat er altijd één of twee toiletten beschikbaar zijn. Dat betekent een korte periode behelpen en wat langer wachten op je beurt. Zoveel mogelijk thuis naar het toilet gaan helpt ook :-)

Inrichting
Voor de inrichting van De Vleugel wordt een klein groepje vanuit onze gemeente en De Parasol samengesteld. Hierover later meer.
Voor de techniek voor beeld en geluid is overlegd met video- en geluidsteam. Dit om er gelijk met de bouw voor te zorgen dat we straks op de juiste plekken in De Vleugel plek hebben voor de nodige apparatuur.

Oplevering
Gestreefd wordt naar oplevering in september. Zo mogelijk nog voor de startzondag. Of dat lukt, is nog niet zeker en dan zal ook de inrichting nog niet klaar kunnen zijn. Zodra hier meer zicht op is, vermelden we dit.

De kerkzaal
De Vleugel wordt tegen de kerk aangebouwd. Daarna wordt de doorbraak via de huidige consistorie gemaakt. In de kerkzaal gaan de ramen aan die zijde dicht. Dat wordt natuurlijk mooi afgewerkt en kan dan worden ingericht als definitieve plaats van de gedachtenistafel en de dooprol. Dit kan mooi worden meegenomen als we na de zomer in de gemeente in overleg gaan over een kleine opknapbeurt van de kerkzaal. Met name het liturgisch centrum wacht nog op een afronding van het werk waarover we voor ‘corona’ met elkaar spraken.