Home > Zendingskerk > Orgel van de Zendingskerk

Orgels

Orgel van de Zendingskerk

Sinds het najaar van 2011 is het Van de Berg en Wendt orgel in de Zendingskerk in gebruik. Het orgel biedt muzikaal gezien veel mogelijkheden voor de organisten. Het is in 1973 gebouwd als een studieorgel voor organisten in opleiding aan het conservatorium te Zwolle. Het orgel stond daar in een vrij kleine ruimte. De sterkte van het geluid is inmiddels afgestemd op de omvang van de Zendingskerk en de begeleiding van de gemeentezang.

Dispositie

Hoofdwerk
Roerfluit 8’
Prestant 4’
Gemshoorn 2’
Sesquialter II st.
Mixtuur III st.

Nevenwerk
Holpijp 8’
Roerfluit 4’
Prestant 2’
Quint 2 2/3
Kromhoorn 8’

Pedaal
Bourdon 16’
Gedekt 8’
Cinck 4’

Koppelingen: Hoofdwerk – Nevenwerk, Pedaal – Hoofdwerk, Pedaal – Nevenwerk. Het instrument beschikt over twee manualen en een vrij pedaal.
Het kastwerk is gemaakt van blank eiken. Zowel het pijpwerk, kast als de techniek zijn in uitstekende staat.