Home > Zendingskerk > Groene kerk

Wie zijn wij?

Groene kerk

De Zendingskerk een 'Groene kerk'
De Zendingskerk mag zich een ‘Groene kerk’ noemen; een bordje met die tekst siert de voorgevel van de kerk. Dat geeft aan dat wij een kerk willen zijn die voortdurend aandacht heeft voor duurzaamheid. Omdat wij ons verantwoordelijk voelen voor de schepping en de toekomst van het leven op aarde.

Maatregelen die wij als kerk namen zijn onder meer:
  • Plaatsing van warmtepompen
In 2023 zijn twee luchtwarmtepompen geplaatst. Wij beschikken daarnaast over een elektrische kookplaat en boiler. Daarmee is de kerk helemaal van het gas af.
  • Isolatiemaatregelen kerkgebouw
De ramen van de consistorie en het souterrain zijn van dubbel glas voorzien, het plafond, de CV-leidingen en de muren zijn beter geïsoleerd en we gebruiken energiezuiniger koelapparatuur in de keuken.

Meer maatregelen
Er zijn meer maatregelen genomen, zoals het lager zetten van de verwarming en het scheiden van oud papier en glas, maar we kunnen nog meer doen rondom afvalscheiding en isolatie. Andere suggesties zijn welkom.

Duurzaamheid is overigens een begrip dat niet alleen betrekking heeft op gebouwen en het gebruik daarvan; het betreft ook ons eigen handelen in de samenleving. We zijn ons ervan bewust dat we ook daar een verantwoordelijkheid hebben, waaraan we ieder op onze eigen wijze inhoud kunnen geven.

De twee warmtepompen bij de Zendingskerk (Foto: Nico van Harten)