Home > Westerkerk > Expositie Marga de Vries

Kunst in de kerk

Expositie Marga de Vries

De huidige expositie in de Westerkerk is van Marga de Vries. Ze schrijft hierover het volgende:

Iets maken is altijd boeiend. Vaak een worsteling.

Tijdens het schilderen loop ik regelmatig tegen mijn weg in het leven aan.

Bijvoorbeeld ongeduldig met de verf bezig zijn zonder de droogtijd af te wachten, te graag door willen gaan. Verbaasd over hoe de kleuren in elkaar overlopen – of de verrassing van het totale plaatje, enz.

Hoe dan ook, schilderen vraagt aandacht en de bezigheid is rustgevend.

Schilderen had ik uitgesteld tot ik mijn aow zou krijgen. Toen mijn zus ging aquarelleren, ben ik toch maar na mijn 50ste begonnen in een buurtcentrum. Later in Ermelo, in het buurtcentrum aan de Julianalaan, bij Alice Broere Boeff. Hier werkte een ieder met acrylverf. We krijgen per 10 lessen 2 abstracte opdrachten. Dit vraagt om me te laten verrassen door opdrachten die stapsgewijs zijn opgebouwd. Het is boeiend te zien hoe iedereen de opdracht verwerkt, je gaat herkennen wie welk werk gemaakt heeft.

Mijn eigen werkstuk wordt altijd anders dan ik me voorgesteld had. Zo zal het ook wel in de Hemel zijn, herkenbaar – maar anders dan ik dacht. God is een creatief God, die eigenschap kregen wij mee. Scheppen is een groeiproces, langzaam soms snel, iets te kunnen maken is altijd genieten hoe het resultaat ook wordt.

Marga de Vries.