Home > Westerkerk > Contraxion

Jeugdwerk

Contraxion

“5...4...3...2...1... actie!” Zodra de leader stopt, klinkt de stem van de presentator die de kijkers verwelkomt. Het is donderdagavond 21 mei, Hemelvaartsdag. CONTRAXION is begonnen.

Wie werken er mee aan CONTRAXION?
CONTRAXION is een lokaal online tv-programma in Corona-tijd, voor en door kinderen en jongeren. Het is geïnitieerd en geproduceerd door Vinke Vision, bedacht en voorbereid door een bevlogen interkerkelijk team met o.a. mensen uit het Passion Challenge kernteam. En aan de uitvoering van CONTRAXION werken zowel voor- als achter de schermen kinderen en jongeren mee: in de presentatie, de straatinterviews, de wekelijke popsong, en diverse assisterende werkzaamheden.

Wat kun je verwachten?
CONTRAXION bevat onderdelen als ‘nieuws van de week’, ‘groeten uit...’, ‘moment in de tent’, ‘tentquiz’, ‘muziektent’ en tot slot ‘slagboom.’ Er heerst gezelligheid én spanning in de Vinke Vision Studio. De studio is omgebouwd tot mini-camping: het decor van Contraxion. Na weken lang brainstormen en voorbereidingen gaat het programma nu eindelijk los.

Kids en Young
Bij CONTRAXION KIDS om 19.30 uur zijn Mark en Bram de presentatoren. Speciaal bij KIDS is het onderdeel ‘groeten uit...’, waarin een speciaal iemand vanaf een Ermelose locatie de kijkers iets vertelt. Bij CONTRAXION YOUNG om 21 uur vormen Rhodé en Jesse het presentatie-duo. Speciaal bij YOUNG is het onderdeel ‘straatinterview’, gemaakt door jongeren.

Meer dan alleen een online uitzending
CONTRAXION is meer dan alleen een online programma. Kijkers doen live mee en reageren via de website, via telefoon en app (06 25 65 29 99): bijvoorbeeld om zo mee te doen met de quiz en prijsvraag; of door in te gaan op de inhoudelijke wekelijkse thema-vraag of -stelling die tijdens het ‘moment in de tent’ aan de orde komt. CONTRAXION heeft een eigen youtube-kanaal (via de YouTube-button) en instagram: @contraxion.

Wanneer en voor wie?
De komende uitzendingen zijn: zondag 31 mei (1 e Pinksterdag), en de vrijdagen 12 juni, 19 juni, 26 juni, en 3 juli. Telkens om 19.30 uur Kids voor kijkers tot ca 12 jaar, en om 21 uur Young voor 12 plussers. De opzet blijft telkens herkenbaar, de invulling zit uiteraard vol verrassingen.

Het spits is er af
Het is donderdagavond, Hemelvaartsdag, het wordt al donker. De eerste afleveringen van CONTRAXION zijn opgenomen en live uitgezonden. Er klinkt applaus. De twee tweetallen presentatoren leverden werk af alsof ze het al jaren doen. Jessy Rawik heeft in beide uitzendingen geweldig gezongen, Bram en Jesse presenteerden grappige filmpjes van tiktok, er werden leuke nieuwtjes verteld, ds. Sjaak verbond het thema ‘pech onderweg’ aan Psalm 91, en aan de reparatie- kist die hij altijd in zijn auto bij zich heeft, Ilse en Sarah deden midden in Ermelo leuke straatinterviews, en Reintje de Vos vertelde iets over dieren in de Ermelose bossen. En er was heel veel meer.

De programma's zijn terug te zien op youtube en www.contraxion.nl (nu alleen nog YOUNG). Met Pinksteren krijgt dit een aantrekkelijk vervolg.