Home > Westerkerk > Activiteiten

Kerk en Israël: Antisemitisme... en de strijd om Jeruzalem

Strijd tegen boze geesten in de hemelse gewesten?

Eeuwenlang, tot op de dag van vandaag, zijn Joden de verschoppelingen van de wereld. Puur rationele verklaringen voor Jodenhaat voldoen niet. Als Haman zijn plan had kunnen uitvoeren was het Joodse volk er niet meer geweest met als gevolg dat Christus niet geboren kon worden. Is Haman niet het beeld van een mens, die speelbal is van demonische machten om het heil te blokkeren? In het Evangelie van Johannes wordt Satan de“overste dezer wereld ”genoemd (12:31; 14:30; 16:11).
Onderschatten we niet teveel de kracht van Satan? Is de strijd in het Midden Oosten alleen maar een strijd om een stuk grond of spelen andere machten een rol? Wat heeft Satan op het oog met de strijd om Israël en Jeruzalem? Waar loopt deze strijd op uit en wat betekent dit voor ons gebed? In deze bijeenkomst willen we luisteren naar wat de Bijbel hierover te zeggen heeft.

Inleider: Ds. Henk Poot

Plaats: Westerkerk, Oude Nijkerkerweg 4; 3853 JS Ermelo.
Tijd: 20.00 – 21.30 uur ; kerk open 19.30 uur
Inloop vanaf 19.30 uur; koffie/thee + gesprek voor en na de lezingen
Toegang: Gratis; collecte voor het bestrijden van de onkosten.
Boekentafel: Veelal aanwezig

Deel op Deel op

Zoek activiteit

Van
Tot

Filmavond Kindernevendienst

Op vrijdag 1 november organiseren wij opnieuw een filmavond voor alle kinderen van de kindernevendienst (groep 1 t/m 6).

Aanvang: 18.30 uur
Locatie: De Vleugel

De Vleugel

minder

Kerk en Israël: Antisemitisme... en de strijd om Jeruzalem

Strijd tegen boze geesten in de hemelse gewesten?

Inleider: Ds. Henk Poot

Plaats: Westerkerk, Oude Nijkerkerweg 4; 3853 JS Ermelo.
Tijd: 20.00 – 21.30 uur ; kerk open 19.30 uur
Inloop vanaf 19.30 uur; koffie/thee + gesprek voor en na de lezingen
Toegang: Gratis; collecte voor het bestrijden van de onkosten.
Boekentafel: Veelal aanwezig

Inspiratieavond met econoom Paul Schenderling

Paul Schenderling is een vurig pleitbezorger van een economie van genoeg. Hij schreef samen met andere auteurs het boek 'Leven voorbij de groei'. Als we kiezen voor een leven van genoeg lonkt het perspectief van een mooier, beter en vervulder leven, is de boodschap. Zijn inspiratie put Paul uit de Bijbel en uit de “geborgen en open” opvoeding die hij thuis kreeg.

In een interview voor de rubriek ‘EO – Geloven & Vragen’ zegt hij:

“Ik denk dat ik de komst van het koninkrijk centraler ben gaan stellen en dat ik telkens op zoek was naar hoe je daar glimpen van kunt opvangen. Veel van ons geloofsleven heeft het zicht wat verdoezeld op wat Jezus oorspronkelijk te zeggen had. Het is misschien heel comfortabel om het vooral over geloofsbeleving te hebben, over je relatie met God, of over persoonlijke redding en allemaal andere theologische concepten.

God vraagt ons in deze tijd dat wij de armen weer leren zien. Dichtbij, want helaas hebben we in Nederland ook één miljoen armen. Maar zeker ook de armen ver weg.

Hoe rijker we zijn, hoe groter de kans dat er een enorme kloof tussen ons en de armen ontstaat. Het gekke effect dat rijkdom heeft, is dat je je een soort onkwetsbaar waant en denkt: ‘wat heb ik met de armen van doen?’ Daarmee dreigen we ook echt het evangelie te verliezen. Voor het behoud van ons geloof is leven van genoeg dus óók nodig. Want er is geen groter obstakel voor een levend geloof dan rijkdom. Dat heeft Jezus zo duidelijk gezegd.”
inloop vanaf 19:30 uur; aanvang: 19:45 uur