Home > Vorming en Toerusting > 2019 Psalmen met Marten Kamminga

Openingsavond

PSALMEN MET MARTEN KAMMINGA

Psalmen….een bijzondere eend in de kerkelijke bijt. Deze liederen uit de historie van Israël nemen in de christelijke wereld een speciale plaats in.
Van linker- tot rechterzijde, van stoer gereformeerd tot evangelisch worden ze belangrijk geacht.
In de kloosters, op Urk, in Pinkstergroeperingen, overal kom je ze tegen. Voor ons zijn de berijmde psalmen het meest vertrouwd.
Maar waar en wanneer en waarom zijn ze ontstaan?
En zijn er ook andere vormen en manieren?

Deze avond gaan we daar dieper op in. Spannender dan je denkt. Want psalmen gaan over onszelf. Ruzie over psalmen bijvoorbeeld zegt iets over jezelf, de kerk en de maatschappij. Zie ‘Het psalmenoproer’ van Maarten ‘t Hart.

Behalve organist is Marten Kamminga dirigent, dichter en als muziekpastor in de psychiatrie schreef hij vele liederen en musicals. Van zijn vader, die ook organist was, kreeg hij de liefde voor de kerkmuziek mee.

Datum: woensdag 16 september 2020
Locatie: Immanuelkerk