Home > Vorming en Toerusting > 2031 Panorama Openbaring

Otto de Bruijne

Panorama Openbaring

Otto de Bruijne maakte in 2017/18 een serie schilderijen van het Bijbelboek Openbaring, die aaneengevoegd bijna tien meter lang en één meter hoog is, met als titel ‘En zie...Panorama Openbaring’. ‘En zie...ik zag...’, is de telkens terugkerende aanhef van de apostel Johannes. Het vaak raadselachtige, angstaanjagende maar ook hoopgevende boek Openbaring bestaat uit beelden die woord werden, maar er worden ook geluiden beschreven.

Otto heeft de woorden, op zijn manier, terugvertaald naar beelden. Niet om exact te tonen wat Johannes de apostel heeft gezien, maar om te zoeken naar de richting waarheen de beelden wijzen. Zoals bijv. de betekenis van het pictogram ‘Nooduitgang’ voor iedereen duidelijk is, maar nog niets zegt over de lengte, breedte, kleur, verharding enz. van de weg (?) achter dat bordje Nooduitgang.

Dit werk maakte inmiddels een rondreis langs vele kerken en wordt in een presentatie met teksten, muziek en beelden tot leven gebracht. De reactie is heel vaak: ’Zo heb ik dit boek nog nooit gelezen, dit is een heel nieuwe kijk. Ik heb ervan genoten!’

Van deze serie schilderijen is een boek uitgegeven: ‘En zie...Panorama Openbaring’, Uitgeverij Scholten, Zwolle € 10,00

Otto de Bruijne (1949) is bekend als spreker, schrijver en kunstenaar. Hij werkte in de hulporganisatie TEAR, in de Afrikaanse Evangelische Alliantie en was televisie¬presentator en programmamaker bij de Evangelische Omroep.
Datum: dinsdag 17 november 2020

Locatie: Oude Kerk