Home > Vorming en Toerusting > 2023 De nasleep van de razzia te Putten

Evert de Graaf

De nasleep van de razzia te Putten

Na de mislukte aanslag van het verzet bij de Oldenallerbrug wordt een razzia uitgevoerd door soldaten van de Wehrmacht op 1 en 2 oktober 1944. De opdracht wordt gegeven door generaal F. Christiansen. In totaal worden er 660 mannen en jongens weggevoerd. Slechts 48 van hen overleefden de hel van de Duitse concentratiekampen. Dat niet het hele dorp werd afgebrand als vergelding was, hoe raar het ook klinkt, nog een geluk bij een ongeluk. Na de bevrijding kreeg Putten de naam: ‘Het dorp van de weduwen en wezen.’ Zowel uit binnen- als buitenland stroomde de hulp toe.

In zijn lezing gaat Evert de Graaf in op de volgende zaken:
de hulpverlening, de bestraffing van de Duitse oorlogsmisdadigers, de rouwverwerking, de Stichting Puttens Jeugd en de wederopbouw van Putten, de oprichting van het Brugcomité Putten-Ladelund in 1976 en in 1982 de Stichting Oktober 44. Uitvoerig wordt gesproken over de bijzondere contacten met de plaats Ladelund en over de verzoeningsgedachte. Evert de Graaf is in Putten bekend als ‘de historicus van Putten’. Hij studeerde geschiedenis en was docent aan het Johannes Fontanus College in Barneveld.
Datum: donderdag 1 okt. 2020
Locatie: Maranathakerk