Home > Vorming en Toerusting > 2029 Augustinus voor mensen van nu

Hans Alderliesten

Augustinus voor mensen van nu

Wat hebben we in 2020 aan Augustinus, een kerkvader uit lang vervlogen tijden? Volgens Hans Alderliesten is het antwoord: veel.

Augustinus leefde op een breukvlak van tijdperken. In het Romeinse Rijk was voor de instorting sprake van decadentie, verval en verwarring. Er waren spanningen aan de grenzen en er dreigde een voedseltekort door het veranderende klimaat. Populisten stonden op en beloofden gouden bergen. De overheid bleek niet altijd betrouwbaar. De waarheid stond onder druk, fake news was er toen ook al. Is het anno 2020 in Europa anders?

Augustinus was een veelzijdig figuur: zoon, vriend, vader, bisschop, filosoof, theoloog, maar bovenal zoeker. Uiteindelijk vond hij rust in God, maar aan de late kant, zoals hij zelf schrijft. Augustinus heeft diep over vrede, vriendschap, waarheid en zonde nagedacht. Dit deed hij met zijn eigen turbulente levensloop als achtergrond en de instabiele samenleving als decor.

Een lezing waarin Augustinus’ actualiteit naar voren komt: hoe weet je waar je wel en geen aandacht aan moet besteden? Hoe komt het dat we zo druk zijn? Wanneer is iets ‘waar’? Hoe ziet een goede vriendschap eruit? Hoe ga je goed met je tijd om?

In 2019 publiceerde Alderliesten het boek ‘Augustinus voor mensen van nu’. In datzelfde jaar overleed zijn vrouw. Hij zal ook stilstaan bij wat hij zelf aan Augustinus heeft gehad rondom haar ziekte en overlijden.

Hans Alderliesten (1987) is adviseur/onderzoeker maatschappelijke vraagstukken bij kennisinstituut Movisie, woont in Gouda en heeft twee kinderen.

Datum: woensdag 28 oktober 2020
Locatie: Oude Kerk