Home > Vorming en Toerusting > 2009-de vergeten waarheid van dementie-20200217

Hans Siepel

De vergeten #MeToo’s van vroeger

In zijn boek ‘Stemmen van de ziel, vergeten waarheid van dementie’, laat Hans Siepel zien dat dementie veel meer is dan de medische ‘verklaring’: aantasting van hersencellen, waardoor het denkproces wordt vernietigd.

De geest en de ziel van dementerende mensen kunnen aan de oppervlakte komen en een andere werkelijkheid tonen. In zijn boek beschrijft Hans Siepel het twee jaar durende dementieproces van zijn moeder, tussen de eerste aankondiging van dementie en haar sterven en afscheid. Voor veel lezers en betrokkenen bij mensen met dementie is dit boek niet alleen een eyeopener, maar biedt het ook troost en bemoediging om op een andere, betekenisvollere manier met de medemens met dementie om te gaan. In zijn lezing neemt hij het gehoor mee in dit ‘zielsverhaal’ en reikt handvatten aan hoe, op een andere manier dan we gewend zijn, wij met onze medemens met dementie kunnen communiceren en hun zielstaal leren verstaan en begrijpen.

‘De professionals weten het beter, mijn moeder hallucineert..’

De media staan bol van #MeToo-verhalen. Maar voor het verhaal en traumatische verleden van zijn moeder - en van duizenden andere vrouwen van haar generatie - nu opgesloten in verpleeghuizen - was indertijd, en is nu nog - geen enkele belangstelling.
‘Bij de professionele zorgverleners kwamen wij van een koude kermis thuis….’ Hans Siepel schreef er dit boek over.

Hans Siepel (1958) is schrijver en communicatiedeskundige, coach en adviseur.
  • Datum maandag 21 september 2020
  • Locatie Oude Kerk