Home > Vorming en Toerusting > 2026 De kunst van het ongelukkig zijn

Bartho de Looij

Literatuurkring - De kunst van het ongelukkig zijn

MEDEDELING
De literatuurkring start op maandag 7 december.
De deelnemers worden per mail verder geïnformeerd.
Door de corona-maatregelen is het aantal deelnemers beperkt.
Aanmelding van nieuwe deelnemers is helaas niet meer mogelijk.

In het jaar 2020 wordt de wereld en ons leven stilgezet. Plotseling lijken mensen het nastrevenswaardige 'geluk' anders te definiëren. Of is dat maar tijdelijk? De mensheid is in alle tijden en op alle plaatsen op zoek naar geluksmaximalisatie. Je wilt toch dat je kinderen gelukkig zijn? Maar wat maakt een mens dan precies gelukkig? En heb je het niet juist nodig allerlei niet louter positieve ervaringen op te doen, teneinde je geluk te 'vinden'? Ook wanneer dat anders is dan het perfecte plaatje uit de reclamewereld of niet in lijn met wat de 'Happinez-industrie' voorschrijft?
De titel van dit jaarthema hebben we geleend van psychiater Dirk de Wachter. Hij wraakt de ‘leukigheidsmaatschappij’ en heeft op allerlei manieren de afgelopen jaren duidelijk gemaakt dat we ook de mindere kanten van het leven juist moeten leren te omarmen. Hoe wordt dat in romans uitgetekend - ervan uitgaande dat romans ook spiegels zijn van menselijke werkelijkheid?

Al vanaf 2010 lezen we met een groep mensen vier romans per jaar. We lezen de boeken zelfstandig, bespreken die met elkaar, waarbij we onze leeservaringen delen en we krijgen deskundige input over de literaire vormen, gebruikte metaforen en keuzes van de auteur. Uiteraard reflecteren we ook op wat de roman ons en onze samenleving te zeggen heeft. De leiding is in handen van Bartho de Looij.

Het eerste boek dat we dit seizoen lezen is van Marcel Möring: ‘Het grote verlangen’.

U of jij bent van harte welkom om in te stappen en mee te doen. 4 maandagavonden, zie kader. De bijdrage bedraagt €10,00 voor het hele seizoen.

Bartho de Looij is neerlandicus en docent.

• Datum: 12 okt. 2020, 7 dec. 2020, 8 feb 2021 en 12 apr. 2021
  • Locatie: Oude Kerk