Home > Oude Kerk > Orgel van de Oude Kerk

Orgels

Orgel van de Oude Kerk

Ermelo’s oudste kerk heeft een bijzonder orgel, gebouwd door Gideon Thomas Bätz in Utrecht. Bätz bouwde een één-klaviers instrument met negen registers voor fl. 1.400,00 voor de kleine kerk, oorspronkelijk de kapel, van het Sint Jacobsgasthuis in Den Briel. Het instrument werd op 21 augustus 1816 in gebruik genomen. Het keuringsrapport beschrijft het orgel positief: De toon is liefelijk en doordringend. Het pijpwerk is van goede specie, behoorlijk geïntoneerd.

Het Ermelose orgel is één van de 5 orgels in de Rococo-stijl, die er van Bätz nog in Nederland te vinden zijn en staat op de monumentenlijst. In de jaren 1957-1958 restaureerde orgelmaker Ernst Leeflang het instrument. De overplaatsing van Den Briel (Jacobskerk) naar Ermelo heeft de kwaliteit van het orgel niet verbeterd en zodoende moest Leeflang het in 1977 weer restaureren. Ermelo heeft in de Oude Kerk een orgel dat zich weliswaar niet in omvang, maar toch wel in kwaliteit kan meten met de andere historische orgels op de Noord-West Veluwe: Elburg, Harderwijk en Nijkerk.

In de vijftiger jaren van 20e eeuw is het orgel gerestaureerd door de firma Leeflang uit Apeldoorn, die ook belast werd met de heropbouw en intonatie van het instrument na de renovatie van de Oude Kerk. De schilder J. van Beest ontdekte onder een gele verflaag de oorspronkelijk rode en zorgde voor een verrassend resultaat! Het orgel werd in die rode kleur geschilderd en voorzien van bladgoudversieringen.

Dispositie
Prestant 8 vt.
Holpijp 8 vt.
Octaaf 4 vt.