Home > Oude Kerk > Activiteiten

Zondag 12 juli 2020 10:00
Oude Kerk

De kinderhoek voor zondag 12 juli

Vandaag is het overstapdienst dat betekent dat de kinderen van groep 8 de kindernevendienst gaan verlaten en de overstap gaan maken naar de kerk.
Je stapt niet uit, het is niet einde-verhaal met de kerk na de kindernevendienst; nee, er wacht een andere bus, een nieuwe metro, een volgende trein of misschien ga je wel vliegen. Overstappen – we doen het op allerlei momenten.
Ook in de kerk verandert er wat. De kindernevendienst is voorbij – 8 jaar lang, best een hele tijd. Misschien weet je nog wel dat je voor het eerst het lantarentje, de kaars mocht aansteken. En nu ... krijg je nu ook vakantie van de kerk.
Overstappen, jullie zullen het vast nog een heel aantal keren moeten doen in je leven, maar als je op God vertrouwt, kom je altijd op je bestemming.

Het verhaal vandaag gaat over Zaaien is zinvol. Matteüs 13:1-9

De boer die ging zaaien...

Jezus vertelde de mensen over het Koninkrijk van God. De mensen snapten niet altijd wat Hij precies bedoelde met dat Koninkrijk van God. Het was zo anders dan wat zij zelf bedachten bij een koninkrijk. Daarom probeerde Jezus het uit te leggen door een gelijkenis te vertellen. Dat is een verhaal waarin een voorbeeld wordt gebruikt. Hij hoopte op deze manier dat de mensen gingen snappen wat Hij bedoelde met het Koninkrijk van God.
Op een dag ging Jezus naar een groot meer. Daar ging Hij zitten. En al snel kwamen er heel veel mensen die allemaal wilde horen wat Jezus ging vertellen.

Jezus zei: ”Er was eens een boer die naar zijn land ging om te zaaien. Hij strooide de kleine zaadjes op het land. Een deel van het zaad viel op de weg. Er kwamen allemaal vogels uit de hemel en die aten bijna alle zaadjes op. Toen ging de boer de zaadjes strooien op grond waar heel veel stenen lagen. De zaadjes probeerden hun worteltjes in de grond te krijgen, maar dat lukte niet zo goed, hun worteltjes waren te zwak, en de zon brandde de zaadjes dood. Er groeiden maar een paar zaadjes op. De boer besloot de zaadjes tussen de prikkelstruiken te strooien. Maar ook daar groeiden de zaadjes niet zo goed.

Toen besloot de boer de zaadjes in hele goede grond te strooien. En daar groeide het zaad tot heel mooi graan.
De boer ging oogsten. Bij de goede grond oogstte hij 100 zakken graankorrels, bij de prikkelstruiken 60 zakken en bij de stenengrond maar 30 zakken graankorrels.”

Vraag:
Stel je hebt een zakje met zaadjes. Je kijkt op de verpakking wat je moet doen om deze kleine zaadjes te laten uitgroeien tot plantjes.
  • Wat denken jullie dat er op de verpakking staat?
  • Wat is er nodig om een plantje te laten groeien. (aarde, licht, water)
  • Komt er altijd uit elk zaadje een plantje? Hoe zou het kunnen komen dat er uit sommige zaadjes geen plantje komt?

Jezus vertelt ons in de Bijbel ook een verhaal dat gaat over het zaaien van zaad.
Een boer zaait royaal zaad in zijn akker. Hij hoopt op goede groei van de planten en een rijke oogst. Zo wil God zijn woorden doorgeven aan mensen. Zij kunnen hierdoor gaan groeien in het geloof. Soms zie je daar niet veel van: mensen zijn onverschillig of maken grote fouten. Toch levert Gods woord resultaat op: vrede, recht, vergeving, eerbied en liefde. Gods Koninkrijk wordt een beetje zichtbaar. Daarom is het zaaien, het verspreiden van het Evangelie de moeite waard.
De woorden van Jezus worden gezaaid in mensen, zodat ze resultaat hebben in hun leven.

Nu kunnen jullie kijken naar het filmpje over dit verhaal:

Fijne zondag,

bij Wilma Knoppersen

minder
MEI

Elke woendag koffie en ontmoeting

elke woensdagmorgen 10:00 uur
De Hoeve

MEI

Opening expositie met werk van Maarten 't Hart

Opening expositie met werk van Maarten 't Hart. Tijdens deze opening vindt toelichting op de kunstwerken plaats en klinkt er muziek. Aanvang 14.00 uur.

-------------------------------------------------------------------------------------
Komende activiteiten in De Muzerije:

Zaterdag 18 mei van 14.00 uur tot 14.30 uur: schilderijconcert.

Zaterdag 25 mei van 14.00 uur tot 14.30 uur: schilderijconcert.

Zaterdag 1 juni: concert door Merel Leijen (harp) en Gerrit 't Hart (clavecimbel en secretaire-orgel). Aanvang 15.30 uur.

Zaterdag 21 september: concert door Victor Pirir Avila (blokfluit en clavecimbel) en Gerrit 't Hart (secretaire-orgel en clavecimbel). Aanvang 15.30 uur.

Zaterdag 9 november: concert door Magda Jonkers (fluit) en Gerrit 't Hart (secretaire-orgel en clavecimbel). Aanvang 15.30 uur

Zaterdag 14 december: concert door Kleinkoor Ermelo, onder leiding van Gerrit ’t Hart. Aanvang 15.30 uur.
zaterdag 11 mei 2024 14:00 uur
De Muzerije, Telgterbuurtweg 29, Ermelo