Home > Kerkelijk Centrum > Wijknieuws 2020-5

13-03-2020

Wijknieuws nr 5 van 2020

Wijkbericht Kerkelijk Centrum

Met het oog op de zondag

Plotseling is alles anders, en dat werkt op allerlei terreinen door. Zelfs in deze rubriek. Eens te meer merk je weer hoe weinig grip wij mensen hebben. Planningen worden omgegooid, zelfs kerkdiensten gaan niet door. Maar het Woord vind zijn weg wel. En opeens realiseer je je dat er wereldwijd talloze christenen zijn die leven in deze omstandigheden. En je beseft hoe bevoorrecht we zijn dat we in een vrij land leven, met volop mogelijkheden.

De komende weken willen we de kerkdiensten online wel door laten gaan - om op deze manier toch de verbondenheid binnen de wijk vorm te geven, om te bidden en de lofzang gaande te houden. Ook kunnen dan actuele zaken gecommuniceerd worden. Houd daarvoor de website in de gaten.

Corona
Het ‘Sub conditione Jacobi’ (Jak. 4:15) lijkt thans vervangen dor ‘Sub conditione Coronae’. Hoe dan ook, in verband met het virus gaan een aantal activiteiten niet door:

• de dienstenveiling van 21 maart

• de bijbelkring op donderdag van 26 maart

• het concert met Marcel en Lydia op 28 maart

De overige activiteiten in de kerk, zoals catechisatie, vergaderingen etc. gaan wel gewoon door zonder tegenbericht. Deze laatste woorden schreef ik vrijdag (13 maart); intussen (maandagochtend 16 maart) zijn ook die al weer in gehaald door de actualiteit, en ligt alles tijdelijk stil. Hoe het verder gaat zullen we moeten afwachten. Als u dit onder ogen krijgt, kan het alweer heel anders zijn. Onlangs las ik een uitspraak van Corrie ten Boom, die nu opeens weer heel actueel is: Wees nooit bang een onbekende toekomst te leggen in de handen van een bekende God.

Omzien naar elkaar

We denken ook aan anderen, hier niet bij name genoemd, die ziekte en zorgen kennen. Met het gebed dat u daarin de troostvolle nabijheid van God mag ervaren. En dat u ook merkt dat er mensen om u heen staan. Hoe mooi is het om te merken dat je er niet alleen voor staat, dat er een gemeente is die meeleeft.

Geboren

Op 1 april is in het gezin van Nico en Anita Reitsema opnieuw een zoon geboren. Senn en Boaz hebben er een broertje bij: Aron Thies, zij noemen hem Aron. Van harte gefeliciteerd met het wonder van het nieuwe leven, dat God aan jullie heeft toevertrouwd. Zijn zegen gewenst bij de opvoeding.

Jubileum

Het echtpaar Beumer-de Vries is op 24 maart 60 jaar getrouwd. Namens de gemeente een hartelijke felicitatie met dit bijzondere jubileum! Zoveel jaren samen, jaren waarin lief en leed gedeeld werd. Met dank aan God, die u al die tijd bewaard heeft. Zijn nabijheid ook toegewenst voor de tijd die nog komt.

Bloemen

Op 1 maart werden de bloemen bezorgd bij dhr. Dijkstra. En op 8 maart gingen de bloemen naar dhr. Van de Kamp.

Benoeming

Mw. Lieneke de Vries-Mulder is benoemd tot ouderling. Helaas heeft zij haar benoeming tot ouderling niet kunnen aannemen. We wensen haar vrede toe op haar beslissing.

Giften
Ouderling Henk Vliek ontving 10,- voor de bloemendienst. Verder werden er drie giften ontvangen met bestemming Renovatie Kerkelijk Centrum: via pastoraal medewerker Bas van Oosten een gift van € 10,-, via ouderling Gerben de Graaff 25,- en via pastoraal medewerker Jannie Bouwers 10,-. Hartelijk dank hiervoor.

Vrijwillige Hulpdienst
Voor informatie kunt u terecht bij: Wouter van den Hoek, 06-46073846, woutervandenhoek@icloud.nl; Henri Ruitenberg, 06-53632568, mt.ruitenberg@hetnet.nl en Gert Turien, 06-55880128, gturien@yahoo.com

Beamer
Mocht u berichten voor de beamer hebben, wilt u deze dan voor vrijdagavond 18.00 uur sturen naar de scriba via scriba.kc@hervormd-ermelo.nl.

Tot slot
Rodney Stark heeft met zijn ‘The Rise of Christianity’ een toonaangevend boek geschreven over de groei van de eerste christengemeenten. Hij beschrijft daarin hoe de ‘Jezusbeweging’, die zo klein en marginaal begon, stormachtige ontwikkelingen doormaakt. Volgens hem is een van de aspecten die mede heeft bijgedragen aan deze groei de bereidheid van de christenen om om te zien naar de kwetsbaren in de samenleving, die in de eerste eeuwen van onze jaartelling getroffen werd door verschillende epidemieën. Cyprianus, bisschop van Carthago, schreef in het jaar 251 n.a.v. de pest die rondwaarde: ‘Deze pest, die afschuwelijk en dodelijk lijkt, is ook passend en nodig. Ze roept ons op tot gerechtigheid en onderzoekt de geest van de mensheid. Ze kijkt of we zorgen voor onze zieken, of familieleden plichtsgetrouw hun verwanten liefhebben zoals het hoort, of meesters barmhartigheid tonen aan hun zieke slaven, of artsen de geplaagden niet in de steek laten.’ En in 260 schreef Dionysius, bisschop van Alexandrië, een lang eerbetoon aan de heldhaftige verpleegkundige inspanningen van de plaatselijke christenen, van wie velen het leven lieten terwijl ze voor anderen zorgden. Tijdens een uitbraak van ziekte ontvluchtten heidenen vaak de steden, de zieken aan hun lot overlatend, terwijl de christenen bleven en zich over hen ontfermden. ‘De meeste van onze broeders en zusters gaven blijk van onbegrensde liefde en loyaliteit, waarbij zij zichzelf niet spaarden. Met gevaar voor eigen leven namen ze de zieken onder hun hoede, zorgden voor hun noden en bedienden hen in Christus.’ Dat sluit op een bijzondere manier aan bij wat Jezus zegt in Matteüs 25.

Met een hartelijk groet,

R.F. de Wit