Home > Kerkelijk Centrum > Wijknieuws 2024 nr. 9

31-05-2024

Wijknieuws 2024 nr. 9

De moeite waard
Voor iets moois, moet je vaak moeite doen. Veel mensen lopen iets moois mis, omdat ze de moeite niet nemen. Maar dat is toch te simpel, want niet ieders mogelijkheden zijn even groot en toereikend. Al maakt uiteindelijk ieder mens keuzes. Bij het ene kiezen we voor de inspanning en nemen we de nadelen voor lief en bij het andere kiezen we voor het gemak en sparen we onze krachten. Opmerkelijk genoeg had ik de afgelopen tijd heel wat gesprekken met mensen over kerkgang. Als het daar over gaat, merk ik ook altijd iets van ‘verdediging’. Dat is natuurlijk helemaal niet nodig. Wij leven voor het aangezicht van God. Die weet precies hoe het met ons zit. Meer hebben we niet nodig. Al is begrip van anderen altijd fijn. Wellicht dat juist mensen die niet naar de kerk kunnen gaan, zich het snelst aangesproken weten, wanneer het erover gaat. Juist gewetensvolle mensen, weten ook altijd dat ze nog iets meer zouden kunnen doen. Maar balans hierin lijkt me heel gezond. Wie de kerkdienst mist, loopt echt iets mis. Wie niet kan gaan, loopt dat dus ook mis, maar komt hopelijk niets te kort. Want er zijn gelukkig goede middelen om zoveel mogelijk van de dienst mee te maken. Maar je bent niet echt samen. Je zingt anders, bidt anders, luistert anders, wanneer je thuiszit. Anders, niet per se minder. In ieder geval hebben we in het KC een grote groep gemeenteleden die thuis de diensten probeert mee te beleven. We weten vaak te weinig van elkaar, wat er speelt en voelen wellicht ook enige gêne om navraag te doen. (Al kan het nooit kwaad om tegen iemand te zeggen: hoe is het? Of: ik mis je de laatste tijd…) Ik proef in deze eerste maanden dat het KC gekenmerkt wordt als een heel warme wijkgemeente. Dat merkt ik zelf ook. Vreemd genoeg proef ik ook best wel vaak enige teleurstelling bij gemeenteleden die er wat buiten dreigen te vallen, doordat ze (tijdelijk of langdurig) niet mee kunnen doen. Soms heeft dat ook te maken met hoe we daar zelf mee omgaan. Durven we bijvoorbeeld ook voorbede te vragen, wanneer er iets speelt? De zomertijd nadert. Ik denk aan de diensten die we in het buitenland meemaakten. Het massale is er vaak niet bij (of het is een invasie van Nederlanders). Mooi vinden we het om onderdeel te zijn van de plaatselijke geloofsgemeenschap, katholiek of protestant maakt ons dan even niets uit. Kerkjes in de bergen staan nooit op de meest comfortabele plek, maar juist erg zichtbaar en vaak iets hoger dan de weg. Aan alle kanten paadjes ernaartoe met een fors hellingspercentage. Soms treden, soms asfalt. En dan de mensen, die komen. Ouder en krommer dan je ze in Nederland nog ziet komen. Met rollators en stokken. De kinderen die dienst hebben, komen ineens naar de kerk met ouders en grootouders. En dan de gezichten van die mensen, vaak door het leven getekend, elkaar begroetend. Ik hoef soms niet meer te weten dan dat. Dan weet ik dat Christus ook daar is. En met ons is. Zeker de moeite waard!

Verkondiging
De komende twee zondagen zal ik niet in het KC voorgaan. Daar moet ik nog erg aan wennen. Tegelijkertijd geeft het ook enige ruimte om andere dingen te doen. Mooi ook dat op deze manier die trouwe ds Sonnenberg nog weer in ons midden zal voorgaan.

Zangdienst
Op 9 juni is er in het KC een zangdienst om 17.00u. U leest er verder over in deze kerkbode!

Omzien naar elkaar
We denken aan gemeenteleden die zorgen hebben over hun gezondheid en aan verschillende gemeenteleden, die langdurig onder fysieke en mentale zorgen gebukt gaan en hopen en bidden met hen om hierin opgebeurd te worden en Gods kracht te ervaren.

Giften
€20 ontvangen voor de wijkkas. via Greet Bikker

Bloemen
12-5-2024 en 9-5-2024 De IJsvogel, IJsbaanweg, Ermelo

Vrijwillige Hulpdienst
Voor informatie kunt u terecht bij: Wouter van den Hoek, 06-46073846, woutervandenhoek@icloud.com; Henri Ruitenberg, 06-53632568, mt.ruitenberg@hetnet.nl en Gert Turien, 06-55880128, gturien@yahoo.com

Beamer en kerkbode
Mocht u berichten voor de beamer hebben, wilt u deze dan voor vrijdagavond 18.00 uur sturen naar de scriba via scriba.kc@hervormd-ermelo.nl. Berichten voor de kerkbode mogen hier ook heen gestuurd worden, deze moeten vóór donderdagavond in de week voorafgaand aan de verschijning binnen zijn.

Tot slot
Dankbaar ben ik voor hoe het in de gemeente gaat. Wat is er veel gedaan de afgelopen tijd en wat heerlijk dat het ook nu even wat rustiger aan kan. We merken dat de vakantietijd is aangebroken en we zijn gezegend, dat dat niet alleen wat ‘legere’ kerkdiensten geeft, maar ook altijd weer aanvulling van gasten die we mogen verwelkomen. Jongeren die hun examens erop hebben zitten en wachten op de uitslag, ouderen die erop uit trekken, mensen die hun werk blijven doen en mensen die thuis zitten een
Hartelijke groet,

Ds Marthijn van Leeuwen