Home > Kerkelijk Centrum > Wijknieuws 2024 nr. 13

26-07-2024

Wijknieuws 2024 nr. 13

Psalm 8
De verkondiging vanuit psalm 8 riep veel reactie op, wat haast ook niet anders kan. Soms kun je echter zo geraakt worden, dat je veel ook weer niet hoort. Hoe belangrijk dat psalm 8 allermeest een psalm is, die ook getuigt van Jezus Christus, op allerlei manieren. Dat Hij Zelf ‘die broze mens’, dat ‘adamskind’ is geworden omwille van ons, een weinig minder dan de engelen. Daarmee verdampt de hoge positie van de mens (die hierin ongelooflijk heeft gefaald en nog) niet, maar verbleekt die wel enigszins. Híj is de Zuigeling, Die Herodes aankijkt, Die later, vlak voor Zijn sterven, door kinderen en kreupelen en blinden wordt toegezongen in de tempel, tegenover Zíjn vijanden. Zo is Christus ook Koning van de nieuwe schepping en dan pas mogen we deze psalm ook weer op onszelf betrekken, komt er weer kleur op ons menszijn. Het woord ‘rentmeester’ is niet altijd zo gelukkig. We vergeten dan al snel dat we zelf ook schepsel zijn, verlost moeten worden. Ook van ons consumptiegedrag. De planten en dierenwereld heeft erg geleden onder de aanwezigheid van de mens (al is het lijden in de schepping breder). Hoe mooi (en hoe nodig was het!) om nu weer bloeiende bermen te hebben. Hopelijk mag de insectenpopulatie zich weer enigszins herstellen. Maar het zal niet gaan zonder radicale veranderingen, bekering dus, consuminderen ook. Daarom is dat eerste deel van de psalm zo belangrijk; dat we onze nietigheid ook telkens weer ervaren, om ook onze grootheid op de juiste manier te kunnen dragen. Hoe machtig is niet mijn naam, maar Uw NAAM, op héél de aarde!

Verkondiging
Deze weken gaan bekende en minder bekende gastvoorgangers bij ons voor. We zijn dankbaar dat het preekrooster telkens weer (door Eefke Sonnenberg) wordt gevuld en waar we Gods voorzienigheid in opmerken.

Biblejournaling
Zondag 14 juli liet ik na de preek een ‘verwerking’ van psalm 8 zien, gemaakt door Kris Bossenbroek. Ze verduidelijkte later zelf nog, dat wanneer ze zo naar de verkondiging ‘mag’ luisteren, zij juist veel meer meekrijgt, dan wanneer ze alleen maar zou moeten luisteren. Ze deelt verder het volgende:
Wil je ook creatief aan de slag in je bijbel en op zo’n manier je geloof en creativiteit verbinden?
Er is een interkerkelijke Bible journaling groep in Ermelo waarbij je je kunt aansluiten. Mail naar info@bykris.nl voor meer info en kom een keer kijken.

Omzien naar elkaar
We leven mee met onze zieken en er dankbaarheid bij hen welke mochten herstellen of goede berichten mochten ontvangen. In deze goede berichten danken we God in het besef dat het tekens zijn waar ook de andere langdurig en chronisch zieken het van moeten hebben, ook waar zij zelf door teleurstellingen heen gaan. Als we maar weten, dat onze weg niet éénzaam is, maar Iemand ons vergezelt. Dan kunnen we alles aan. Het missen van het gezelschap van onze God, is bitterder dan de dood, voor wie Zijn aanwezigheid eenmaal werkelijkheid is geworden.

Belijdeniscatechese
Voor de belijdeniscatechese in de avond, vanaf september, op maandag, komt gaandeweg meer belangstelling, jongeren, dertigers en veertigers. Ik verheug me erop! Ik vind het één van de mooiste dingen van het predikantswerk. Met mensen optrekken die bezig willen zijn met de inhoud van het geloof en daarop reflecteren en daarnaar willen leven. Ook ben ik in gesprek met mensen die een doopverlangen hebben. Mooi is dat. Elke beweging richting de avondmaalstafel is goed, hoe ver je er nog vandaan bent. Maar misschien moet je juist ook een stap zetten als het allemaal stil staat in je leven, of nog erger, achteruitgaat. Geloof kun je jezelf niet geven, je kunt wel een stap zetten.

Bloemen
Op 14 juli gingen de bloemen naar dhr. en mw. Vermaas.

Verjaringsfonds
De opbrengst van de maand juni is €211,75. Hiervan is €10,00 en €20,00 voor de bloemendienst. Allemaal hartelijk bedankt. Iedereen een fijne vakantie toegewenst. De volgende keer komen we op 28 augustus weer samen in het K.C. om 14.00 uur. Hartelijke groet Anneke.

Giften
2x 20 euro via Ds. van Leeuwen, bestemming kerk

Vrijwillige Hulpdienst
Voor informatie kunt u terecht bij: Wouter van den Hoek, 06-46073846, woutervandenhoek@icloud.com; Henri Ruitenberg, 06-53632568, mt.ruitenberg@hetnet.nl en Gert Turien, 06-55880128, gturien@yahoo.com

Beamer en kerkbode
Mocht u berichten voor de beamer hebben, wilt u deze dan voor vrijdagavond 18.00 uur sturen naar de scriba via scriba.kc@hervormd-ermelo.nl. Berichten voor de kerkbode mogen hier ook heen gestuurd worden, deze moeten vóór donderdagavond in de week voorafgaand aan de verschijning binnen zijn.

Vakantie
Van 13 juli t/m 1 augustus is er in verband met de vakantie geen scriba. Voor vragen kunnen gemeenteleden terecht bij de voorzitter,  Greet Bikker 0341- 551186 of 06-23026792.
Van 19 juli tot 9 augustus is er in verband met de vakantie ook geen wijkpredikant. Wanneer er zaken aandacht vereisen kunt u hiervoor terecht bij de sectieouderling/pastoraal werker of indien er ingrijpender zaken zijn, kunt u eveneens met Greet Bikker contact opnemen, die weet dan wel u met de juiste persoon te verbinden, bijv. in een situatie van (naderend) overlijden.

Tot slot
Zo’n aantal zomerweken is net als de decembermaand ook wel een periode waarin de verschillen als extra groot beleefd kunnen worden. Het kan eenzaamheid geven, wanneer je het gevoel hebt ‘iedereen is op vakantie’ en je zelf (alleen of als gezin) thuisblijft. De mogelijkheden zijn verschillend qua financiën en qua gezondheid en natuurlijk ook qua verlangens. Recreëren, dat heeft ieder mens nodig, al lukt dat altijd maar voor een deel. De hele schepping ziet uit naar re-creatie, verlossing, wat niet minder is dan een geboorte, nieuw leven. Dat we daar deze weken iets van mogen proeven, zodat we blijven leven vanuit de hoop. Graag tot weerziens!
Hartelijke groet,
Ds Marthijn van Leeuwen