Home > Kerkelijk Centrum > Wijknieuws 2021 nr. 3

12-02-2021

Wijknieuws 2021 nr. 3

Met het oog op de zondag
Deze weken volgen we de weg die de Here Jezus gaat. ‘Jezus gaat ons voor’ is het Paasproject van de kindernevendienst. De ‘Ik ben’-woorden van Jezus (uit het Johannesevangelie) staan daarin centraal. Ze vestigen onze aandacht op wie Hij voor ons is. De weg naar Pasen gaat door lijden heen. Zijn lijden brengt verzoening en herstel. We mogen weten van een nieuwe begin, door Hem tot stand gebracht. Zo zingt Gezang 173 het:

Gods schepping die voor ons gesloten bleef
ontsluit Gij weer, Gij opent onze harten,
die Zoon van David zijt en Man van Smarten,
Koning der Joden, die de dood verdreef.

Heilig Avondmaal
Op zondag 7 maart staat de viering van het Heilig Avondmaal gepland. De vraag is hoe we dat vorm kunnen geven, nu het er naar uitziet dat we als gemeente nog steeds niet samen kunnen komen. Want het Avondmaal is toch de maaltijd van de gemeenschap en verbondenheid. Allereerst met Christus, maar ook met het lichaam van Christus, de gemeente. We zoeken een vorm waarin we dit belangrijke aspect van ons geloof op een goede manier aandacht kunnen geven.

Gezien de omstandigheden zullen we deze keer geen Avondmaal vieren bij gemeenteleden thuis.

Jaarthema
Er zijn een aantal wijzigingen rondom ons jaarthema. De geplande themadienst van 28 februari komt te vervallen. De laatste twee themadiensten van dit seizoen worden gehouden op D.V. 28 maart en 18 april. Ook de avond ‘Preek in de praktijk’ die gepland stond op 3 maart a.s. schuift door. We willen deze avond nu houden op 21 april, in de hoop dat het dan mogelijk is om (in elke geval met een klein groep) bij elkaar te komen.

Huwelijk
Op 5 maart geven Ruben van Tilburg (Geelgorsstraat 3, 3853 WN) en Jette van den Dool elkaar het ja-woord. De kerkelijke inzegening vindt plaats in de kerk van de Hervormde Gemeente in Ameide, waar Jette met haar familie bij betrokken is. De dienst begint om 20.00 uur en is online te volgen.

Het is een bijzondere tijd om elkaar trouw te beloven: een tijd vol beperkingen. Een groot feest, zoals je dat graag zou willen houden, zit er niet in. Wellicht volgt dat nog op een later moment. Een bijzonder stap die jullie vervolgens zetten: als kersvers paar vertrekken ze naar Ethiopië, om daar dienstbaar te zijn. Van harte Gods zegen gewenst over jullie verdere levensweg! Ga met God, en Hij zal met je zijn.

Bloemen
Op zondag 31 januari werden de bloemen bezorgd bij fam. Van den Hazel. En de bloemen van 7 februari gingen naar mw. Heining-Boot.

Vrijwillige Hulpdienst
Voor informatie kunt u terecht bij: Wouter van den Hoek, 06-46073846, woutervandenhoek@icloud.com; Henri Ruitenberg, 06-53632568, mt.ruitenberg@hetnet.nl en Gert Turien, 06-55880128, gturien@yahoo.com

Beamer
Mocht u berichten voor de beamer hebben, wilt u deze dan voor vrijdagavond 18.00 uur sturen naar de scriba via scriba.kc@hervormd-ermelo.nl.

Afwezig
Van 20 februari tot 6 maart ben ik afwezig. De eerste week is het voorjaarsvakantie en aansluitend heb ik een studieweek. Ik volg een cursus rondom het boek ‘The Drama of Doctrine’ van Kevin Vanhoozer. Samen met collega’s bestuderen we dit boek onder leiding van een drietal docenten. Aan de hand van het beeld van een toneelstuk, dat bestaat uit verschillende bedrijven, beschrijft Vanhoozer hoe je als gelovigen betrokken bent bij de weg die God met deze wereld gaat. Je bent daarin geen toeschouwer, maar deelnemer, je participeert in het ‘drama’. Het is dus een poging om te verwoorden hoe je als volgeling van Christus deel hebt aan het werk van God (wij zijn medewerkers van God, zegt Paulus in 1 Kor.3:9).

Het mooie is dat daarbij verschillende invalshoeken samenkomen: de bijbelse theologie (wat zeggen de Schriftgegevens?), de systematische theologie (de geloofsleer, de inhoud van ons geloof) en de praktische theologie (wat betekent het voor ons handelen?).

Tot slot
Het tijdschrift Kontekstueel (Tijdschrift voor gereformeerd belijden nu, www.kontekstueel.nl) bracht een themanummer uit over ‘Strenger dan God?’ Het gaat over een merkwaardige paradox: waar de samenleving steeds meer een afrekencultuur kent (als er iets mis is gegaan moeten er koppen rollen), hebben velen afscheid van genomen van een God die oordeelt; niet alleen buiten de kerk, ook in de kerk. Het oordeel, daar kun je niet meer mee aankomen. Terwijl in de maatschappij om ons heen steeds meer en ook steeds scherper geoordeeld wordt. Denk aan het huwelijk van minister Grapperhaus, denk aan de kerkdiensten in Staphorst: altijd wordt er een zondebok gezocht. Heeft het een niet met het ander te maken? Nu God niet meer oordeelt doen wij het zelf. Maar of dat winst is? Ook hier geldt: de vraag stellen is haar beantwoorden. Een boeiend nummer, over een belangrijke vraag.

Met een hartelijke groet,

R.F. de Wit