Home > Kerkelijk Centrum > Bloemendienst info

Bloemendienst

Bloemendienst info

Waarom liturgische schikkingen?
In de liturgie van de kerk hebben kleuren, getallen , vormen en voorwerpen hun betekenis.
Zo is de kleur rood, de kleur van de liefde, ook de kleur van het lijden.
Wit is het symbool van de reinheid, ook van het feest.
Donker duidt op de zonde, dood, moeite, rouw en verdriet.
Zo hebben ook bloemen en planten hun betekenis.
Het grote blad betekent de dragende hand van God en de klimop geeft de trouw van God aan.
Door bepaalde bloemen, kleuren, en vormen in de schikking te gebruiken, willen we de preek of de dienst onderstrepen. Niet meer en niet minder!

De bloemen worden na de middagdienst zo mogelijk door de wijkouderling naar gemeenteleden gebracht, met een kaartje erbij met de teksten van de gehouden preken. De vazen/potten worden na ong. 2 weken door de bloemendienst opgehaald.

De bloemendienst is een uniek stukje gemeentewerk.
Wanneer een bijbeltekst of een thema uitgedrukt mag worden in bloemen en symbolen vraagt dat een goede doordenking. Het is een intense voorbereiding op de dienst.

De bloemendienst evalueert 2 x per jaar en staat open voor opbouwende kritiek.

Ook willen we voor gemeenteleden van het Kerkelijk Centrum in rouw- en trouwdiensten schikkingen verzorgen. Dit op verzoek en na overleg met de nabestaanden of de betreffende bruidsparen.

Het werk van de bloemendienst wordt met enthousiasme en grote zorgvuldigheid verricht.

We hopen zodoende, dat de bloemen in de kerk een onderstreping zijn van wat in de dienst, d.m.v. Woord en Sacrament, gesproken, gezongen en beleden wordt. En dat het tot zegen zal zijn voor hen die de bloemen ontvangen!