Home > Kerkelijk Centrum > Wijknieuws 2020-19

13-11-2020

Wijknieuws nr 19 van 2020

Wijkbericht Kerkelijk Centrum

Met het oog op de zondag
Komende zondag staan we stil bij degenen die ons ontvallen zijn. Eeuwigheidszondag wordt deze dag genoemd. We gedenken de gestorvenen in het licht van de Opgestane. Zonder Hem zijn we de meest beklagenswaardige mensen, zegt Paulus (1 Korinthe 15). Maar met Hem weten we van leven dat bestand is tegen de dood, omdat Hij de dood heeft overwonnen. We treuren met hen die verdriet hebben, en zoeken troost in het evangelie van Jezus Christus. Zo klinken op deze dag verdriet en hoop, pijn en verwachting. Ze mogen er beide zijn. Dat wat er in ons leven is, brengen we voor het aangezicht van de Eeuwige. We bidden om zijn troost en nabijheid.
Daarna breekt de tijd van Advent aan. Tijd van verwachting. Een mooie vraag om voor jezelf over na te denken: waar hoop je op, in deze tijd? Waar zie je naar uit? Durven wij nog te verwachten dat God ook nu nieuwe dingen laat gebeuren? Dat God mensen opnieuw opzoekt, aanstoot en omkeert, de smaak van het eeuwige leven geeft en van verlossing nu? En durf ik ook zo te preken dat die aanraking woorden krijgt, in het vertrouwen dat Gods Geest ze levend maakt. We bidden om Geestvervulde diensten vol verwachting.

Omzien naar elkaar
Verschillende gemeenteleden kampen met ziekte, sommigen ernstig, anderen minder ernstig. Het valt me elke keer op hoezeer het medeleven vanuit de gemeente goed doet. Als een warme deken te midden van een onzekere tijd.
‘U bent altijd mijn schuilplaats geweest. Laat mij wonen in uw tent, veilig verscholen onder uw vleugels’ (Psalm 61). Zijn kracht en nabijheid toegewenst.

Overleden
Op 10 november is overleden op de leeftijd van 91 jaar ds. Bendiks Walter Steenbeek. De laatste tijd van zijn leven werd hij verzorgd in Het Baken in Elburg. In de volgende kerkbode volgt een In Memoriam. We wensen zijn vrouw, die recent verhuisd is naar Amersfoort en de kinderen en kleinkinderen van harte Gods nabijheid toe.

Jubileum
Op 22 november 1995 hebben Marien van Baren en Ciska van der Geest elkaar het ja-woord gegeven. Nu 25 jaar later vieren ze hun zilveren huwelijk. Namens de gemeente een hartelijke felicitatie. Dankbaar zijn we voor de jaren die onze goede God jullie gaf, samen met Tom en Nienke. En voor de plek die jullie in de gemeente hebben. Een feestelijk dag gewenst! En Gods zegen op jullie verdere levensweg.

Bloemen
Op zondag 1 november werden de bloemen bezorgd bij dhr. Albert Goossen. En de bloemen van 8 november zijn gebracht bij mw. Vergeer-Visser.

Advent 2020
In de adventsschikking staat de ster centraal. De ster van Bethlehem. De ster verwijst naar het geslacht van David. Elke week wordt de ster meer zichtbaar. Ook in deze onzekere coronatijd mogen we uitzien naar het Licht van het Kerstfeest.
Eerste adventszondag
In de schikking op deze eerste adventszondag symboliseren de paarse kleur en amaryllisbollen de tijd van verwachting. Zo leven we naar het Kerstfeest toe.
Overal onrecht, hopen op vrede.
Wat ons beloofd wordt is nog verborgen.
Maar we vertrouwen:
God maakt het waar.
De eerste adventskaars wordt aangestoken.

Benoeming
Helaas heeft mw. G. Kruithof-Schuiteman bedankt voor haar benoeming tot ouderling. We wensen haar vrede toe op de genomen beslissing. Dat betekent dat wij onze zoektocht vervolgen. Wilt u dit ook in uw gebed meenemen?

Giften
Ds. Sonnenberg ontving een gift van € 20,- voor de kerk, ouderling Margriet Schouten ontving € 10,- en bezoekdame Gerrie Kamstra ontving een gift van € 150,-, bestemd voor de wijkkas. Hartelijk dank daarvoor.

Vrijwillige Hulpdienst
Voor informatie kunt u terecht bij: Wouter van den Hoek, 06-46073846, woutervandenhoek@icloud.com; Henri Ruitenberg, 06-53632568, mt.ruitenberg@hetnet.nl en Gert Turien, 06-55880128, gturien@yahoo.com

Beamer
Mocht u berichten voor de beamer hebben, wilt u deze dan voor vrijdagavond 18.00 uur sturen naar de scriba via scriba.kc@hervormd-ermelo.nl.

Tot slot
‘Dit is geen sprint, maar een marathon’, zo zei een deskundige onlangs. Deze woorden hebben -uiteraard- betrekking op de coronapandemie. Ik heb nog nooit een marathon gelopen (het zal voor de meesten van ons gelden), en ik weet dus niet wat dat is. Ik weet wel dat het beeld in de bijbel regelmatig voorkomt. Het bekendste is wel het gedeelte uit Hebreeën 12: de oproep om ‘vastberaden de wedstrijd te lopen die voor ons ligt’. Nu kun je alleen al van die gedachte moe worden. Maar dat is niet waar het de schrijver van dit gedeelte om gaat. Alsof je maar stug moet blijven doorrennen, desnoods met je tong op de grond. Want in één adem zegt hij erachteraan: Laten we daarbij de blik gericht houden op Jezus. Van Hem mogen we kracht verwachten, kracht om het ook nu vol te houden. Hij wordt niet voor niets zowel ‘grondlegger’ (oorsprong) als ‘voltooiier’ (bestemming) genoemd. Nu wij weten dat Hij de loop volbracht heeft, mag dat ons moed geven. Bovendien mogen we ons omringd weten door vele metgezellen, zowel uit heden als verleden. We zijn door een menigte geloofsgetuigen omringd. Dat zijn de mensen over wie het in Hebreeën 11 gaat. Dat zijn dus niet ‘de mensen van voorbij’. Zij zijn als het ware de supporters op de tribune, die ons aanmoedigen: hou vol! Zij weten zelf ook van moeilijkheden, maar met Gods hulp hebben zij overwonnen. Zo komen we weer bij komende zondag: Eeuwigheidszondag. de verbinding tussen de kerk beneden en de kerk hierboven. Als er één ding duidelijk wordt uit dit gedeelte, is het wel dat wij niet alleen lopen.

Door de nacht van strijd en zorgen
schrijdt de stoet der pelgrims voort,
vol verlangen naar de morgen,
waar de hemel hen verhoort.

Met een lied uit duizend monden
gaan wij zingend door de nacht,
door een Geest tesaam verbonden,
naar de kust waar God ons wacht.

Zo gaan wij hier met elkander
door de nacht op weg naar huis,
pelgrims die uit alle landen
samenkomen om het kruis.