Home > Kerkelijk Centrum > Wijknieuws 2020-6

27-03-2020

Wijknieuws nr 6 van 2020

Wijkbericht Kerkelijk Centrum

Met het oog op de zondag
We leven toe naar de kerkelijke gedenkdagen Goede Vrijdag en Pasen. Ze vormen het hart van ons geloof. Juist zulke dagen zou je als gemeente graag samen doormaken. Nu kan dat niet. De fysieke ontmoeting moet achterwege blijven. Zoiets doet pijn. Tegelijk besef je des te sterker hoe de weg van Jezus een weg van eenzaamheid was: zijn vrienden lieten Hem in de steek, aan het kruis zweeg zijn Vader. Iets daarvan ervaren we nu ook. De lijdensweg van Christus kan daardoor wellicht ook iets dichterbij komen, nu we merken dat allerlei vanzelfsprekendheden plotseling wegvallen.

Tegelijk ervaar je de zegen van de mogelijkheden die de techniek biedt: onlinediensten, videobellen, whatsappen etc. En het is mooi om te merken hoe er allerlei initiatieven ontstaan, wegen gezocht en gevonden worden om naar elkaar om te zien.

De komende weken vervolgen we de lezing van het boek Exodus. Dwars door alles heen, door verzet en lijden heen, werkt God aan bevrijding. En baant Hij een nieuwe weg, zelfs dwars door de woestijn heen. Zo heeft Hij ook in Christus een weg gebaand, door lijden en dood heen, naar het nieuwe leven. Wel gaat die weg, dat merken we maar al te goed, door de woestijn heen. Maar Hij trekt mee, gaat zelfs voorop, en baant de weg. Daarom gaan we in vertrouwen verder.

Ook met het avondgebed wil ik verder gaan. Ik hoor er positieve reacties op. Bemoedigd worden door Woord, Geest en gebed, en ook - zij het op afstand - met elkaar verbonden zijn. In de Stille Week zijn er in de Oude Kerk de (digitale) Passiestonden. Die week is er bij ons in de kerk geen avondgebed. Hoe het daarna verder gaat weet ik nog niet – zoals we zoveel dingen niet weten. Het plan is om ze ook na Pasen voort te zetten.

Nieuws(brief)
We merken volop de beperkingen, in het dagelijks leven en in ons gemeente-zijn. Om toch op elkaar betrokken te blijven proberen we u via de website te informeren. Ook willen we starten met een nieuwsbrief, waarin actuele zaken gecommuniceerd worden. U kunt zich daarvoor aanmelden bij de scriba: scriba.kc@hervormd-ermelo.nl. Mocht u geen internet hebben, geeft u dat dan aan ons door (tel. scriba: 563095; tel. predikant: 266893). Dan zorgen we dat u ook op de hoogte blijft van wat er speelt.

Overigens: de omstandigheden waarin we nu verkeren beperken ons wel, maar bepalen ons niet. Dat wordt bepaald door het evangelie van Christus.

Omzien naar elkaar
We denken aan allen, die ziekte en zorgen kennen. Met het gebed dat u daarin de troostvolle nabijheid van God mag ervaren. En dat u ook merkt dat er mensen om u heen staan. Hoe mooi is het om te merken dat je er niet alleen voor staat, dat er een gemeente is die meeleeft.

Bloemen
De bloemen van 22 maart zijn bezorgd bij mw. Heining.

Verjaardagsfonds
De opbrengst van de maand maart is € 318,50. De volgende keer is eind april. Hoe het dan gaat horen jullie dan wel. Allemaal hartelijk bedankt voor het rondbrengen. Het is een spannende tijd.

In verband met het coronavirus kunnen de enveloppen in de brievenbus gedaan worden, en kan een gift over gemaakt worden op het nummer van de kerkvoogddij.

Vriendelijke groet, Anneke

Vrijwillige Hulpdienst
Voor informatie kunt u terecht bij: Wouter van den Hoek, 06-46073846, woutervandenhoek@icloud.nl; Henri Ruitenberg, 06-53632568, mt.ruitenberg@hetnet.nl en Gert Turien, 06-55880128, gturien@yahoo.com

Beamer
Mocht u berichten voor de beamer hebben, wilt u deze dan voor vrijdagavond 18.00 uur sturen naar de scriba via scriba.kc@hervormd-ermelo.nl.

Tot slot
Aan alle kanten hoor je het: het zijn vreemde tijden. Het nieuws wordt voornamelijk beheerst door de laatste statistieken rondom corona. Voor veel mensen betekent het een zware last op hun schouders: de regering, de deskundigen, de artsen en verpleegkundigen, maar ook schoonmakers en vakkenvullers. Nu weten we wat vitale beroepen zijn; en die lijst ziet er toch anders uit dan we een jaar geleden gedacht hadden.

Ik las over de etymologie van het woord quarantaine. Het gaat terug op een bepaling in het 14e -eeuwse Venetië. Allerlei schepen legden aan en brachten voorraden aan wal. Die voorraden konden besmettingen bij zich dragen. Maar ook de bemanningsleden konden van alles onder de leden hebben.  Daarom moesten schepen uit verre oorden een periode in de haven blijven wachten voordat de mensen aan land mochten. Daar stond een periode van veertig dagen voor, ‘quaranta giorni’ in het Italiaans. Vandaar de term ‘quarantaine’.

Dat wij deze quarantaine in de 40-dagentijd meemaken, geeft een bijzonder dimensie aan het woord. Wij denken deze dagen aan de Man van Smarten, die onze ziekten droeg, en ons lijden op zich nam (Jesaja 53). Gelukkig hield Hij geen afstand, Hij komt juist dichtbij, wil ons aanraken. Deze quarantaine komt met Pasen ten einde, als Hij opstaat in het nieuwe leven.

Gezegende Pasen gewenst!

Met een hartelijk groet,