Home > Kerkelijk Centrum > wijknieuws nr. 21

13-12-2019

wijknieuws nr21

Met het oog op de zondag
Op de 4e zondag van Advent is er ’s middags een laagdrempelige zangdienst, met bekende kerstliederen voor jong en oud.
Op 25 december vieren we het Feest van Kerst: Immanuël, God met ons. De hemel gaat open, en God komt onder ons wonen. Muzikaal worden we bijgestaan door de koperblazers van Excelsior, en ook door orgel en piano. Er is deze dienst geen kindernevendienst.

Omzien naar elkaar
We denken aan een ieder, die ziekte en zorgen kennen. Met het gebed dat u daarin de troostvolle nabijheid van God mag ervaren. En dat u ook merkt dat er mensen om u heen staan. Hoe mooi is het om te merken dat je er niet alleen voor staat, dat er een gemeente is die meeleeft.

Geboren
Dankbaar en blij kondigen Huub en Marjan de geboorte van hun dochter Vera Hendrika aan. Vera is geboren op 28 november en is het zusje van Lisa. ‘Ik heb je altijd liefgehad, mijn liefde zal je altijd vergezellen.’ Deze woorden uit Jeremia 31 hebben zij boven het kaartje gezet. Dat is toch het mooiste dat je kunt wensen: dat het leven van je kind omringd zal worden door liefde. En dan niet alleen liefde van mensen, maar bovenal ook de liefde van haar Schepper.

Bedankt
Bij deze wil ik iedereen bedanken voor de lieve kaarten met bemoedigende teksten. Ik heb de behandeling gehad in ziekenhuis nu afwachten of het aanslaat. Ik heb vertrouwen in de Heer.
Hartelijk groet, Hendrik Jan Bruijnes

Adventsschikking
De basis van de adventsschikkingen bestaat uit een hoge driehoekige vorm waarom heen kransen worden geschoven. De kransen verwijzen naar de voortdurende cycli van beginnen, eindigen en opnieuw beginnen. Zo mag het elk jaar weer Kerstfeest worden. De kransen zijn horizontaal geplaatst. De profeet Micha geeft waarschuwingen over het leven op aarde. Maar er is altijd hoop op een nieuwe toekomst. Wij zien uit naar de Vredevorst.
Op de vierde adventszondag is de krans omwikkeld met de groene hedera als symbool van trouw door de sterke hechtwortels. Groen is de kleur van leven.
Op eerste Kerstdag zien we een bol van licht en witte bloemen. Wit als kleur van de zuiverheid. Licht omdat het leven veel licht nodig heeft. Met Kerst wordt het Woord levend. Woord, licht en leven als steunpunten voor ons geloof.

Bloemen
Op 1 december werden de bloemen bezorgd bij dhr. en mw. Punt-Hardenbol. En op 8 december gingen de bloemen naar dhr. en mw. Nijhuis.

Uit de kerkenraad
Benoemingen
Dankbaar kunnen we u melden dat broeder H. Zwijnenburg zijn benoeming tot ouderling heeft aanvaard. Zuster G. Dankers - den Dikken en broeder M.A. Karssen, konden geen ja zeggen tegen hun benoeming als resp. ouderling en jeugdouderling.
Naast de bestaande vacature van voorzitter is er dus nog een vacature voor ouderling en een voor jeugdouderling. Wij nodigen u uit om hiervoor namen in te dienen van belijdende leden. Dit kunt u schriftelijk en ondertekend doen bij de scriba. Vermeld daarbij waarvoor u desbetreffende persoon geschikt acht.

Bijstand pastoraat
We zijn blij dat er weer een bijstand voor het pastoraat is gevonden: met ingang van 1 januari 2020 zal ds. Wijnand Sonnenberg, emeritus predikant te Ede en geen onbekende voor velen, voor 4 uur in de week pastoraal werk verrichten. Hij zal gezien het aantal uren niet elke week naar Ermelo komen, maar in principe om de week.

Bijbelkring
Ook in het nieuwe jaar gaan we weer verder met de Bijbelkring op donderdagochtend. De dat na Kerst zijn: 16 januari, 13 februari, 5 en 26 maart. Op de laatstgenoemde datum komen we ’s middags bij elkaar, en sluiten we de kring af met een maaltijd. De andere bijeenkomsten zijn van 10.00 tot 11.00 uur. Om 9.45 uur stat de koffie klaar. We lezen verder in de 1e brief van Petrus.

Kerstontmoeting
Ook dit jaar wordt het Kerkelijk Centrum op 2e Kerstdag open gesteld voor ontmoeting en gezelligheid. De kerk is open van 15.00 tot 17.00 uur. Er is koffie en thee met iets lekkers erbij. U bent allen van harte welkom. Van te voren aanmelden is niet nodig.
Heeft u problemen met vervoer, neem dan contact op met Hans en Geke van den Berg (tel. 553077).

Running Diner 2020
Elkaar ontmoeten aan tafel. Dat kan 25 januari tijdens het Running Diner. Het is een beproefd concept waarbij we in klein gezelschap bij elkaar aanschuiven voor een voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht. Lekker eten, maar de ontmoeting en gesprekken staan centraal. Meer informatie over het Running Diner en opgaveformulieren liggen op de gedekte tafel in de voorhal van het KC. Opgaveformulieren mogen in de pan. Dit kan tot 29 december. Voor vragen: Bettie van Sloten, Kars Pastoor.

Opbrengst GZB-dagboekjes 'Handvol koren'
Ook dit jaar zijn er weer een heleboel dagboekjes gekocht. Een deel van de opbrengst mag gegeven worden aan een goed doel. Een bedrag van € 480,- zal dit jaar, via de GZB, gegeven worden aan het zendingsgezin van Gerard en Janneke de Wit, dat voor de GZB in Noord-Duitsland werkt.

Vrijwillige Hulpdienst
Voor informatie kunt u terecht bij: Wouter van den Hoek, 06-46073846, wouter.van-den-hoek@sheerenloo.nl; Henri Ruitenberg, 06-53632568, mt.ruitenberg@hetnet.nl en Gert Turien, 06-55880128, gturien@yahoo.com?

Beamer
Mocht u berichten voor de beamer hebben, wilt u deze dan voor vrijdagavond 18.00 uur sturen naar de scriba via scriba.kc@hervormd-ermelo.nl.

Tot slot
Ik groet u met een woord van Bonhoeffer: ‘Wie zal het Kerstfeest op de juiste manier vieren? Degene die alle geweld, alle eer en aanzien, alle ijdelheid, alle hoogmoed, alle eigenwilligheid eindelijk aflegt bij de kribbe.’
Gezegende Kerstdagen gewenst, en alvast veel heil en zegen voor het nieuwe jaar.
R.F. de Wit