Home > Kerkelijk Centrum > Wijknieuws 2022 nr. 6

06-05-2022

Wijknieuws 2022 nr. 6

Wijkbericht Kerkelijk Centrum

Met het oog op de zondag
Komende zondag is er weer een doopdienst. Saar Koldenhof, dochter van Harmen en Marjolein ontvangt het teken van Gods verbond. In deze dienst lezen we het begin van de 1e brief aan de gemeente van Korinthe. Paulus maakt daar een opmerking over de doop; op het eerste gezicht een vreemde opmerking: hij is blij dat hij maar weinig mensen gedoopt heeft. Waarom zegt hij dat? Is de doop dan niet zo belangrijk? In andere brieven wijst hij juist op de enorme betekenis die de doop heeft. Een mooie gelegenheid om in deze doopdienst bij stil te staan.
Op  22 mei ga ik ’s middags voor. Het is de tijd na Pasen. Ik vind het altijd jammer dat we wel nadrukkelijk stilstaan bij de dagen voor Pasen (40 dagen, zeven weken), maar na Pasen al weer snel overgaan tot de orde van de dag. Zou het niet mooi zijn om ook de dagen na Pasen extra aandacht te geven: Christus is de Levende, in Hem is Gods Koninkrijk begonnen. Petrus verbindt de opstanding met hoop (1 Petrus 1:3). En Paulus wijst op de enorme betekenis van Pasen voor de toekomst. ‘Als wij alleen voor dit leven op Christus hopen, zijn we de beklagenswaardigste mensen die er zijn.’ Deze woorden schrijft hij in het grote hoofdstuk over de opstanding (1 Korinthe 15). Voor nu je hoop op Christus stellen is dus niet genoeg. Het gaat om veel meer. Daarom wil ik in deze dienst verder nadenken over de betekenis van de opstanding. In de 12 artikelen heeft het ook een plek gekregen: ik geloof de opstanding van het lichaam.
Op 26 mei vieren we het feest van Hemelvaart: Christus zit aan de rechterhand van de Vader op de troon, Hij regeert. Tegelijk is dat iets waar veel vragen over leven: wat merk je daar nu van? Moet je niet eerlijk zeggen dat alles gewoon doorgaat, en dat het er veel van weg heeft dat Hemelvaart niet meer is dan afscheid van Jezus; Hij is weer teruggegaan naar waar Hij vandaan kwam. Zijn we er echt iets mee opgeschoten? Wat hebben wij daar nu aan?
Het zijn mooie thema’s om met elkaar bij stil te staan in de laatste tijd dat ik hier in Ermelo ben. Stuk voor stuk kernthema’s van ons geloof en ons leven met God. gezegende diensten toegewenst.

Bloemen
Op zondag 24 april werden de bloemen bezorgd bij mw. Bronkhorst. En de bloemen van 1 mei gingen naar mw. Van de Heuvel.

Conferentie
Het was een bijzondere ontmoeting met de collega’s op de conferentie in Slowakije. Je merkt dat de context heel anders is, dat zij zelfs een andere cultuur leven, en op een aantal punten ook anders denken. Maar het was mooi om met elkaar te spreken over de betekenis van de kerk. Daarin zie je ook tal van raakvlakken, en weet je je broeders en zusters van elkaar.
Wat mij trof was de enorme betrokkenheid op de nood van de vluchtelingen. Slowakije grenst aan de Oekraïne en dagelijks komen er duizenden vluchtelingen het land binnen. Ook al zijn de kerken klein en kwetsbaar, en hebben ze weinig financiële middelen, ze zetten alles op alles om de vluchtelingen de helpende hand te bieden. Ik ben diep onder de indruk van de inzet die ik gezien heb. Meer informatie over de conferentie is te vinden op gzbexperience.nl (onder blogs) en hulpoosteuropa.nl (onder nieuws).
Na afloop van de conferentie was ik nog een paar dagen in Borda, en heb ik ook een dag meegeholpen aan de grens bij de eerste opvang van vluchtelingen. Weer terug in Nederland vallen de verschillen nog meer op, en zie je hoe wij hier ontzettend gericht zijn op beheersing en regels. Dat riep eerlijk gezegd ook wel een gevoel van vervreemding op. Wat weten wij hier nu echt van de nood van vluchtelingen?

Giften
Br. Andries Kruithof ontving een gift van € 20,- voor de kerk. Zelf ontving ik een gift van € 50,- voor de kerk. Hartelijk dank hiervoor.

Vrijwillige Hulpdienst
Voor informatie kunt u terecht bij: Wouter van den Hoek, 06-46073846, woutervandenhoek@icloud.com; Henri Ruitenberg, 06-53632568, mt.ruitenberg@hetnet.nl en Gert Turien, 06-55880128, gturien@yahoo.com

Beamer
Mocht u berichten voor de beamer hebben, wilt u deze dan voor vrijdagavond 18.00 uur sturen naar de scriba via scriba.kc@hervormd-ermelo.nl.

Tot slot
Een hartelijke groet aan u en jullie allen.
R.F. de Wit